Matematik i læreruddannelsen - Teori og praksis - en fagdidaktik
Hans Jørgen Beck, Hans Christian Hansen, Anna Jørgensen og Leif Ørsted Petersen
En del af serien Matematik i læreruddannelsen
Beskrivelse
Fakta
Teori og praksis - en fagdidaktik, er bygget op omkring fire hovedafsnit.
I En matematiklærers praktisk-pædagogiske overvejelser
- undervisningsplanlægning og tilrettelæggelse
- målovervejelser, praksiseksempler, organisationsovervejelser, elevreaktioner og refleksioner i indskoling, mellemtrin og overbygning
- elever med særlige behov.
II De didaktiske grundspørgsmål: Hvorfor, hvad og hvordan?
- forskellige læringssyn og teorier om læreprocesser.
III Principper og værktøjer
- den professionelle lærers værktøjer
- metoder, principper og fremgangsmåder
- opbygning af læringsmiljøer
- tolke og gennemskue lærebøger
- elevers muligheder ved udvikling af begreber og metoder
- undervisningsdifferentiering.
IV Skolefagets historie
- tidligere tiders overvejelser over fagets rolle og plads i uddannelsessystemet.
I En matematiklærers praktisk-pædagogiske overvejelser
- undervisningsplanlægning og tilrettelæggelse
- målovervejelser, praksiseksempler, organisationsovervejelser, elevreaktioner og refleksioner i indskoling, mellemtrin og overbygning
- elever med særlige behov.
II De didaktiske grundspørgsmål: Hvorfor, hvad og hvordan?
- forskellige læringssyn og teorier om læreprocesser.
III Principper og værktøjer
- den professionelle lærers værktøjer
- metoder, principper og fremgangsmåder
- opbygning af læringsmiljøer
- tolke og gennemskue lærebøger
- elevers muligheder ved udvikling af begreber og metoder
- undervisningsdifferentiering.
IV Skolefagets historie
- tidligere tiders overvejelser over fagets rolle og plads i uddannelsessystemet.