”DanskSkud giver mulighed for, at man kan arbejde med ét emne på flere måder og på den måde få alle elever med. Ikke alle kan læse lange tekster, men det, at vi også ser en film og synger en sang om emnet, gør, at jeg får alle med på forskellige måder. Der er rigtig meget indhold, og det giver os mulighed for at vælge det, som passer lige præcis til vores klasser. Vi har elever, som kommer og siger, at de glæder sig til dansk i morgen. Det er lidt ligesom at komme på kursus og få en masse gode idéer. DanskSkud holder én rigtig godt i hånden. Man får rigtig meget hjælp til sin forberedelse.”
Julie Kjærbo Madsen og Heidi Kærgaard Kvist Johannesen, Højvangskolen – Aalborg
Undervist med afsæt i DanskSkud 3. klasse
”Litteratur kan vi altid finde på CFU, i ældre bogsystemer og andre steder, men det er fantastisk og nyt, at billeder og medier findes på den måde, som det gør i DanskSkud. Her giver det virkelig mening som dansklærer at blive ’holdt i hånden’ af et bogsystem. Eleverne møder danskfaget i bredden og kommer i deres arbejde i dybden – jeg kan godt lide, at eleverne kommer til at tænke selv, og at de er så aktive med mange forskellige strukturer og måder at løse opgaverne på. Layoutet er lækkert med gode nutidige billeder. Teksterne er lette at læse, og de er varierede med både fortællinger, digte, sange, tegneserier, kortfilm og fagtekster. Det bedste ved systemet er, at der til forskel fra flere andre dansksystemer i begynderundervisningen er lagt op til refleksion og debat blandt børnene. Jeg kan virkelig godt lide, at børnene også skal overveje deres egen indsats og samarbejdsevne undervejs.”
Lisbeth Elkjær, Vejrup Skole, Fortuna – Esbjerg
Undervist med afsæt i DanskSkud 3. klasse
”Jeg synes hele tiden, at både børnene og jeg lærer noget nyt, fordi opgaverne er nye og anderledes i forhold til, hvad jeg har set før. Den største aha-oplevelse har været den glæde, som vores elever udtrykker, når de arbejder med DanskSkud.”
Heidi Kærgaard Kvist Johannesen, Højvangskolen – Aalborg
Undervist med afsæt i DanskSkud 3. klasse
”Drømmetemaet i grundbogen knytter så fint an til elevernes egen verden, og alle elever havde mulighed for at byde ind med oplevelser og erfaringer. Eleverne var meget glade for at skrive selv, og de morede sig undervejs med at finde på skøre ting, handlinger og nonsensord.
Erica Price Terp, Frederik Barfods Skole – Frederiksberg
Undervist med afsæt i DanskSkud 4. klasse
”Det bedste ved DanskSkud er de mange måder, som grundbogen lægger op til, at man kan arbejde med et emne på. Det giver os god mulighed for at differentiere undervisningen. Materialerne er fantastisk lækre og overskuelige. For børn, som godt kan have problemer med at overskue arbejdet, er det dejligt, at der er god plads på siderne, og det er flot sat op.”
Julie Kjærbo Madsen og Heidi Kærgaard Kvist Johannesen, Højvangskolen – Aalborg
Undervist med afsæt i DanskSkud 3. klasse
”Jeg har længtes mod tekster, der kradser, mod afveksling og simplicitet. Vi skal have den gode børnelitteratur ind i klasseværelset, sørge for, at eleverne stifter bekendtskab med myriader af genrer, sørge for afveksling, der bidrager til øget læring og til at fastholde interessen. DanskSkud 3. klasse gør et virkelig godt forsøg på at leve op til det hele.”
Alice Buchhave Nørlem
Fra anmeldelsen i Folkeskolen
”Jeg ville anbefale DanskSkud til nyuddannede kolleger, fordi det tager én i hånden og giver én muligheder for at nytænke danskundervisningen, og så kan jeg godt lide, at det nemt kan kombineres med noget, man selv kommer på. DanskSkud er megainspirerende. Lærervejledningen til DanskSkud giver mig mod til at springe ud i nogle emner, som jeg normalt ikke ville have valgt.”
Julie Kjærbo Madsen, Højvangskolen – Aalborg
Undervist med afsæt i DanskSkud 3. klasse
”Eleverne var meget begejstrede og ville gerne fortælle om drømme, som de havde haft. Ja, så var der jo også de elever, der ikke kunne huske deres drømme, så der kunne de inddrage deres dagdrømme. Der har været rigtig meget snak om teksterne og elevernes egne erfaringer. De er blevet opmærksomme på, at digte kan være nonsens, vrøvlede, realistiske og fantastiske. At de kan rime, men ikke behøver det. Der er rig mulighed for at differentiere med materialet, især i forbindelse med de forskellige skriveopgaver.”
Susanne Hesselbjerg, Eggeslevmagle Skole – Skælskør
Undervist med afsæt i DanskSkud 4. klasse
”Jeg vil anbefale DanskSkud, der er både omfattende, gennemarbejdet og velfunderet. Det giver læreren et rigtigt godt afsæt til årsplanen og eleverne en mulighed for at arbejde med dansk på en spændende og vedkommende måde. Materialet lægger op til en varieret undervisning både i forhold til form og indhold. Der er lagt stor vægt på stilladsering i forhold til opgaveløsning. Dag til dag-vejledningen indeholder bud på, hvordan der kan arbejdes, men det er også et fleksibelt materiale, der kan plukkes i.”
Lotte Bolø
Fra anmeldelse i Læsepædagogen
"Skriveundervisning rammer plet! Med fokus på hele skriveprocessen og kreative opgaver i en relevant kontekst får man lyst til straks at give sig i kast med det dette materiale. Bøgerne er inspirerende og lige til at gå til - for både lærer og elever. Billeder, tegninger og fotos er meget illustrative. Det grafiske layout virker i det hele taget særdeles indbydende. Ideen med modeltekster er jeg stor tilhænger af, og så kan jeg godt lide de mange forskelligartede forslag til opgaver i 'Væksthuset'.
Lise Bregnhøj
Fra anmeldelsen i Folkeskolen