FÅ IDÉER TIL JERES LÆSEDAG - INDSKOLING
Vi lover det bliver kæmpesjovt!
HERMAN
- Denne litteraturguide giver inspiration til, hvordan du kan arbejde kreativt, sanseligt og oplevelsesorienteret med billedbogen Herman i din undervisning. Aktiviteterne er tilrettelagt, så du selv kan vælge, om du vil bruge dem som et samlet undervisningsforløb eller nøjes med at bruge udvalgte aktiviteter.
- Målgruppe: 0.-3. klasse.
HVEM BESTEMMER NOGET?
- Denne litteraturguide giver idéer til, hvordan du kan arbejde undersøgende, filosofisk og dialogisk med billedbogen Hvem bestemmer noget? i din undervisning. Eleverne skal udtrykke sig kropsligt, kreativt og mundtligt med afsæt i egne erfaringer. I kan arbejde med alle aktiviteterne, eller du kan udvælge dem, som du finder mest oplagte til dig og din klasse.
- Målgruppe: 0.-2. klasse.
LULU LUKØJE - REJSEN FRA DRØMMELØSE
- Denne litteraturguide giver ideer til, hvordan du kan arbejde oplevelsesorienteret og undersøgende med billedbogen Lulu Lukøje – Rejsen fra Drømmeløse. Med sanserne forrest og med maling, æggebakker, musik og drømmebus-billetter i værktøjskassen skal I møde Lulu og med på hendes rejse. Du kan udvælge de aktiviteter, som du finder mest oplagte til dig og din klasse.
- Målgruppe: 0.-2. klasse.
SKRIVESPIREN
Forbered jeres tegneserie
Har I mon selv prøvet at komme til at gøre noget, der var så slemt, at I var bange for, hvad de voksne ville sige? Det skal I lave en tegneserie over. Men først skal I tænke over følgende spørgsmål:
Hvad skete der?
Hvor var du?
Hvem var du sammen med?
Hvordan følte du?
Hvad gjorde du bagefter?
Hvordan reagerede de voksne?
Fortæl så historien til jeres sidemakker.
Lav jeres tegneserie
Lav nu din tegneserie i arbejdsarket, hvor du fortæller historien om dengang, du kom til at gøre noget slemt.
TING DER BLIVER VÆK
Stil spørgsmål til historien
Find på alle de spørgsmål til teksten, I kan komme i tanker om.
Den, der har talestaven, stiller et spørgsmål til historien. I skal ikke svare på spørgsmålet.
Giv nu talestaven videre til den næste i gruppen, som også stiller et spørgsmål.
Bliv ved med at finde på spørgsmål, indtil tiden er gået.
Husk at give hinanden god tid til at stille et spørgsmål.
Lav en flip-flap
Fold en flip-flap, og udfyld den med otte spørgsmål til teksten.
Gå nu rundt i klassen, og test jeres viden om historien på hinandens flip-flappere.
FITNESS FOR HJERNEN
- Hvorfor kan jeg altid spise dessert, selvom jeg er propmæt?
- Hvorfor synes jeg, det er så kedeligt at kede mig?
- Hvorfor får jeg en sang på hjernen? Hvorfor leger de voksne ikke?
- Hvorfor er jeg bange for vampyrer, selvom jeg godt ved, at de ikke findes?
- Hvorfor har jeg så svært ved at lægge min telefon fra mig?
- Og hvorfor kan jeg ikke huske alt?
Det er nogle af de spørgsmål du får svar på i fagbogen Mig og min hjerne. Her kan du prøve nogle af opgaverne fra bogen og finde ud af, om bandeord virkelig ER smertestillende, og hvordan du kan lære dig selv at huske meget bedre.
BYG ROBOTTER OG LAV SLOGANS TIL KLIMASTREJKE
- Saml skrald i skolens nærområde og byg robotter af det
- Fremlæg i grupper hvad jeres robotter kan - Forestil jer, at klassen skal til Klimastrejke
- Find på gode slogans til jeres bannere - I Den Rustne Verden arbejder børnenes forældre i Positivitetsministeriet, hvor drikkevandsforurening fx kaldes sodavandsdage, og strømsvigt bliver til hyggemørketid
- Beskriv jeres egen bæredygtige hverdag på en positiv måde (fx kødfrie mandage, begrænset Netflix, færre flyferier, affaldssortering – find selv på flere) - Lav sammen en liste med fem ting, I som klasse vil gøre for klimaets skyld
Hent idékataloget og få forslag til hvordan eleverne arbejder med bogen, mens de læser og når de har læst romanen.
TØR DU, MILLE?
- Klip fortællekortene ud. Læg dem i rigtig rækkefølge og genfortæl historien om Mille.
- Bland nu kortene og fortæl jeres egne historier.
- Hvordan skulle din hest se ud? Tegn din egen hest eller tag udgangspunkt i hesten i materialet.
- Hvad skal der til for at noget, er en god forside? Tegn en ny forside til bogen. Du kan finde en skabelon nedenfor.
- Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon HER.
VITELLO GÅR MED KNIV (LÆS LØS -UDGAVEN)
KAT
- Læs bogen, luk den og sæt kryds ved det rigtige på arket.
- Klip brikkerne ud, læg dem med bagsiden op og bland den. Spil nu vendespil. Skift til at vende to brikker. Er brikkerne ens, er det et stik og man får en ekstra tur. Det gælder om at få flest stik.
- Tegn og skriv om et kæledyr, som du godt kunne tænke dig at have.
- Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon HER.
KANIN
- Læs bogen, luk den og sæt kryds ved det rigtige på arket.
- Klip brikkerne ud, læg dem med bagsiden op og bland den. Spil nu vendespil. Skift til at vende to brikker. Er brikkerne ens, er det et stik og man får en ekstra tur. Det gælder om at få flest stik.
- Tegn og skriv om et kæledyr, som du godt kunne tænke dig at have.
- Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon HER.
QUIZ OG SJOVE ØVELSER MED KROPPEN
- Hør bogens forfatter Marianne Iben Hansen læse et rim op om hjernens forunderlige egenskaber HER
- Kan du finde vej gennem det 9 meter lange tarmsystem? Tegn en streg fra den ene ende til den anden.
- Ark med tre sjove øvelser, du kan teste din krop med.
- Quiz med facts om kroppen
DIGTE OG TEGNINGER MED NUNU OG VENINDER
- Lav din egen poesibog med digte og billeder. Den kan for eksempel hedde Olivia og veninder, hvis du hedder Olivia eller Omar og venner, hvis du hedder Omar.
- Øv jer i at læse digtene højt med rim og rytme og remser. Bagefter kan I sammen lave en digtoplæsning, hvor hele Nunu og veninder bliver fremført fra ende til anden.
- Lav en kæmpestor plakat i klassen. Den ene side skal I male med tjubang og glade farver, den anden side skal være mere poetisk og stille. Bagefter skal I finde digte fra bogen, som I synes passer til den ene side og til den anden side. Skriv digtene pænt på et stykke papir og lim det på, så farver, ord og stemning passer sammen.
- Lav en lang frise i klassen med tegninger, der viser: Forår, sommer, efterår, vinter. Hvilke digte fra bogen passer til hvilken årstid? Sæt dem på plakaten, hvor de passer.
HJÆLP VITELLO MED AT REDDE VERDEN
- Når du har læst historien, kan du prøve en af vores opgaver med Vitello fra Gyldendals opgavehæfte.
- Du kan også lave din egen tegneserie, hvor Vitello redder verden, ved at færdiggøre en af de her historier.
- Hvis du kan lide musik, er der også en sjov musikvideo med Vitello HER
QUIZ OG EGNESERIE TEGNING
- Når du har læst historierne om Vitello, kan du prøve vores quiz og se, om du kan svare rigtigt på alle spørgsmål.
- Du kan også lave din egen Vitello-tegneserie ved at færdiggøre en af de her historier.
- Hvis du kan lide musik, er der også en sjov musikvideo med Vitello HER
VENDESPIL OG FANTASI-HUNDE
- Tegn din helt egen fantasihund. Den kan have 14 ben, syv haler, 200 øjne og derudover være helt blå - du bestemmer! Og når du har tegnet din hund, så giv den en baggrundshistorie. Hvad hedder den? Hvor gammel er den? Hvor bor den? Har den en livret?
Du kan også skrive en historie om din fantasihund og dens bedrifter. - Er du god til at huske? Så hent og print vendespillet med Bølle og en masse andre hunde, og dyst mod dine venner eller dine forældre.
MAD OG NATUR MED KAMMA OG KAMAL
- Lav mad sammen i skolekøkkenet.
- Gå ud i naturen og find insekter.
- Tal om, hvad en god ven er, og hvad gode venner kan gøre for hinanden.
LAV LÆSETEATER MED RITA RIM - DUE OG TUE
- Find andre bøger og lav selv læseteater.
- Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon til den her.
- Gå i grupper på 5 og fordel rollerne: Fortæller1, fortæller2, Rita Rim, Mor, Bageren/Tue
KAN DU FINDE LILLE FRØKEN PINGELPOT?
- UM CHILLIGUM
- OGGENOKKENIKKENUM
- DELLA HYT PYT PINGELPOT
- DING DAPPE DUH
Det er ikke rart at være anderledes – medmindre man har én at være anderledes sammen med.
ORDSPIL OG ØNSKESTEN MED STENFJÆS
- Udedag - find et sted, hvor I kan samle sten. Kan I finde nogle, der ligner et ansigt? Saml sten I kan male ansigter på. Prøv at slå smut.
- Lulu har fundet en ønskesten, Stenfjæs, og hun ønsker bl.a. en større pyjamas, hotdogs altid, og at hendes lillebror kan tale.
Skriv eller tal om i klassen, hvad du ville ønske, hvis det var dig, der fandt en ønskesten. Husk Stenfjæs’ regler: Ikke ønske penge, ikke være grådig, ikke ønske flere ønsker, og vigtigst af alt: når du først har ønsket, kan du ikke ønske om. - Lulu har en livlig fantasi og elsker de ord, der opstår, når man staver ord bagfra: fx Pilkemad, nøf, Otto og kæbelus.
Prøv at finde ord, der lyder sjovt bagfra og forestil dig, hvad de kunne betyde eller lyde som om, hvis de fandtes i virkeligheden. Prøv også at se, hvor mange ord I kan danne af ordet Dameklip (mere end 70!)
MISTER GEORG - DEN NYE DRENG
- Kender du Mister Georg og alle de andre personer, som Georg er tæt på?
Kopier rollekortene, så alle kan få et. Gå rundt mellem hinanden og find sammen to og to. Fortæl hinanden, hvilken rolle I har. Stil på skift et spørgsmål til hinanden. Husk at I skal spille den rolle, som er på kortet. Byt kort og find en ny makker. - Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon til den HER.
MISTER GEORG
- Klip fortællekortene ud.
Læg dem i rigtig rækkefølge og genfortæl historien om Mister Georg og Momse. Bland nu kortene og fortæl jeres egne histoirer. - Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon til den HER.
RIM MED RITA RIM
- Rita Rim er rigtig god til at rime. Faktisk kan hun slet ikke lade være. Det er derfor at hun bliver kaldt Rita Rim.
Hvad kunne man kalde dig, hvis du skulle have et kælenavn, der fortalte noget om, hvad du er særligt god til? - Rim ligesom Rita Rim og spil vendespil med rimkortene.
- Find selv på rim og lav jeres egne rimkort.
- Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon til den HER.
SJOV MED KARL OG KLARA
- Karl er en fyr, der er fuld af modsætninger.
Find modsætninger som fx kold-varm, sjov-kedelig, hurtig-langsom, fræk-artig, og skriv dem på kortene. Klip kortene ud og spil vendespil med dem. - Kender du Karl og Klara og alle de andre fra Vatdyr og kuglelyn?
Kopier rollekortene, så alle kan få et. Gå rundt mellem hinanden og find sammen to og to. Fortæl hinanden, hvilke en rolle I har. Stil på skift et spørgsmål til hinanden. Husk at I skal spille den rolle, som er på kortet. Byt kort og find en ny makker. - Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon til den HER.
SKØRE NYE ORD OG FARVERIGE FANTASIBILLEDER
- På den allerførste og den allersidste side i bogen er der en alfabetisk liste, som er skrevet i navneord, ubestemt, ental.
Lav din egen liste med ord. Der må gerne være nyopfundne ord i blandt, som for eksempel: Himmelvante, klumpedumpeslim, rottesavl og månehygge. - Vælg nogle sjove ord fra listen eller ord, der lyder flot og lav din egen tegning af dem.
Hvordan ser en nældesværmer ud? Og hvad med pyt, hviskesang, drilledrik, slendrian, sukkersang, sø-klaver og sprællekrop? - Lav dit eget opslag, der kan passe ind i bogen.
Er det en liste med særlige ord? Er det et digt med enderim og fjol? Er det uhyggeligt eller muntert? Du bestemmer selv. Tegn en tegning til dit digt. - Lav en udstilling af jeres arbejde og inviter andre fra skolen til fernisering. I kan servere klumpedumpeslim og koldskål til jeres gæster!
NARRESTREGER MED MILLE MØGUNGE
- Mille Møgunge er tit lidt uheldig: Hun har nogle gode idéer, som bare ikke altid går helt som planlagt.
Har du nogensinde prøvet at ville gøre noget godt, som så faktisk gik galt? - Mille Møgunge hedder i virkeligheden Kamille Madsen.
Har du et kælenavn? Hvordan fik du det? - Bagest i Mille Møgunge – en ballademagnet er der en liste over Milles top 5 overlevelsestips.
Har du selv nogle seje overlevelsestips? Lav en liste, så du altid har dem ved hånden. - Kig på tegningerne, som Mille har lavet af sin familie og venner.
Hvordan ser din familie ud? Tegn dem og skriv helt kort, hvad der kendetegner dem
DE FØRSTE FIRE HISTORIER OM FRØKEN IGNORA
- Frøken Ignora kan godt eksplodere.
Tegn og skriv et mindmap over alt det, du kommer til at tænke på, når du hører ordet ”eksplosion”. Tal om jeres mindmaps i klassen. - Har du selv prøvet at eksplodere af raseri – eller kender du nogen, der har prøvet det?
Hvad udløste det? Hvordan så det ud? Hvordan var det at være i nærheden af? - Forfatteren har valgt at bruge ordet ”eksplosion” til at fortælle noget om, hvordan det er at være rasende.
Hvilke ord, synes du, at man kan bruge for at beskrive lykke? - Når Frøken Ignora eksploderer, får hun ridser i hjertet.
Tegn hjerter, der viser forskellige følelser. Det kan være sure hjerter, lykkelige hjerter, generte hjerter, rasende hjerter, osv. Tal om hjerterne i klassen og saml dem på en stor collage. - Lav en boganmeldelse. Du kan finde en vejledning og en skabelon til den HER.