Mere plads i skoletasken

Gyldendal og Aalborg Kommune har indgået en aftale, som betyder, at kommunens 55 skoler i de næste tre år har adgang til samtlige Gyldendals fagportaler. Aftalen er et begyndende farvel til den traditionelle skolebog.

Hvis alt går efter planen, får Aalborg Kommunes ca. 20.000 børn god plads i skoletaskerne de kommende år. Kommunen har netop indgået en aftale med Gyldendal, som betyder, at samtlige skoler får adgang til alle Gyldendals digitale fagportaler i tre år.  Med aftalen håber kommunen at øge anvendelsen af digitale læremidler på tværs af skolerne.

”Jeg er rigtig glad for aftalen. Den ligger fint i tråd med det, vi gerne har villet i lang tid – nemlig at øge digitaliseringen og samtidig harmonisere skolernes undervisningsmidler. På den måde håber vi at opnå en bedre udnyttelse af den synergi og videndeling, der bør være i et stort skolevæsen”, siger rådmand for Skoleforvaltningen, Tina French Nielsen (V), der er sikker på, at det vil være med til at kvalificere undervisningen, at underviserne ikke behøver bruge tid på at designe deres egne undervisningsforløb, men kan bruge færdige, gennemarbejdede forløb af høj kvalitet i stedet for at starte fra bunden hver gang.

Lang ønskeliste

Både skoleledere og medarbejdere er blevet inddraget i processen og spurgt til deres forventninger og præferencer i forhold til digitale læremidler, inden valget faldt på Gyldendal. Svarene resulterede i en lang ønskeliste og nogle minimumskrav til, hvad de digitale læremidler skulle kunne. Eksempelvis var det afgørende, at der var fuld integration med MinUddannelse, som er den læringsplatform, kommunen har valgt at bruge som følge af aftalen mellem KL og regeringen.

LÆS OGSÅ: KOM GODT I GANG MED DIN DIGITALE UNDERVISNING

”Noget af det, vi godt kunne lide ved Gyldendal, var brugervenligheden og ensartetheden, og at der er rigtig meget egenproduktion, så man ’bliver inde i portalen’, når man ser film, bøger osv.”, fortæller Kristina Kristoffersen, der er Læringschef og dermed ansvarlig for den pædagogiske udvikling på skolerne.

”Vi har også lagt vægt på, at der både er test, elevopgaver og ekstramateriale, så man kan arbejde videre individuelt. Og så har det været afgørende, at portalerne fungerer lige godt i alle browsere og på alle devices - både computere og tablets. Skolerne har devices til 2-7. klasse. Herefter vil de fleste helst medbringe deres eget”, siger Kristina Kristoffersen og tilføjer, at kommunen også har investeret i nyt trådløst netværk til alle skolerne for at styrke digitaliseringen.

"Endelig kunne vi godt lide, at rigtig meget er læst ind af skuespillere og ikke en digital stemme, og så har det haft betydning, at det er nemt at komme i kontakt med den, der har udviklet materialet, hvis noget ikke virker, eller man har spørgsmål til indholdet".

LÆS OGSÅ: HER ER IT-STRATEGIEN MERE END IT

Stor opbakning

Selv om aftalen bryder med års decentralisering og frit valg af læremidler, har modtagelsen på skolerne ifølge Kristina Kristoffersen været overvejende positiv:

”Mange af skolerne efterlyste faktisk selv en fælles aftale, og det decentrale råderum er stadig er til stede. Skolerne kan fortsat købe bøger på andre forlag og også digitale materialer, hvis de ønsker det og har økonomi til det”, siger hun og slår fast, at de fleste efter hendes opfattelse bakker op om aftalen – og med god grund:

”Vi skaber adgang til digitale materialer af høj kvalitet for alle vores skoler til en fornuftig pris. Det er da en fordel”.