Datoen den 11. marts 2020 er sikret en plads i historien. Det var nemlig den dag, statsminister Mette Frederiksen tonede frem på diverse skærme og fortalte danskerne, at Danmark lukkede ned øjeblikkeligt for at inddæmme den dødelige coronavirus, der spredte sig med al hast.
Den 11. marts var også dagen, hvor elever og studerende over hele landet fik at vide, at de på ubestemt tid ville blive undervist online. Det var samme tidspunkt, deres undervisere fik at vide, at alt, de måtte have planlagt for skoleåret, skulle omlægges, så det kunne klares over Teams eller Zoom.
Sofie Scheibelein er underviser på SOSU H, og hun beskriver det første år med online undervisning som en spændende, didaktisk udfordring, der har affødt både gode og dårlige erfaringer.
”Ja, nu er vi i gang med onlineundervisningen igen,” siger Sofie Scheibelein, da vi kommer i kontakt med hende.
På landets uddannelser havde man før jul ellers håbet på, at eleverne og de studerende i det nye år kunne møde fysisk op til undervisningen, men efter spredningen af den britiske virusvariant, er der skudt en hvid pind efter det.
”Vi anede ikke, hvilke muligheder der gemte sig i onlineundervisning, da vi først gik i gang. Vi havde erfaring med voice over og flipped learning. Voice over er indspilninger af PowerPoints, og flipped learning går ud på, at det, du normalt gennemgår i klassen, optager du på en video, som eleverne ser for sig selv. Det er der kun kommet mere af efter lockdown, men det er jo også vigtigt at variere undervisningen,” siger Sofie Scheibelein.
Du ser eleverne på en ny måde
I marts måned sidste år følte Sofie Scheibelein sig ligesom mange andre undervisere overvældet ved tanken om, at undervisningen pludselig skulle tage sig ud på en helt ny, coronavenlig måde. Men nu, hvor pandemien runder sit første år, har hun fundet ud af, hvad onlineundervisningens forcer – og svagheder – er.
Dialogen er vigtig i den her tid. Det er dialogen, der gør, at klassen bibeholder en følelse af sammenhold.- Sofie Scheibelein, underviser på SOSU H
”Fordelen ved onlineundervisning er, at du ser nogle elever på en anden måde, end du ellers havde gjort. I et undervisningslokale kan det være nemt for eleverne at gemme sig og være udeltagende. Men i Teams – og især i den funktion, der hedder breakout rooms – kan du nemmere følge med i, hvad hver enkelt elev laver, og om de overhovedet laver noget. Det er et stort plus, for på den måde kan du nemmere aktivere og motivere hver enkelt elev,” siger hun og fortsætter:
”Omvendt går der noget af den menneskelige kommunikation og interaktion, når alle bare sidder bag hver deres skærm. Der kan ikke opstå den der gode stemning, som der kan i et klasselokale, hvor vi føler, at vi er fælles om det.”
Variation er altafgørende
Har du et godt råd til dine kollegaer, der lige nu tager fat på 2. runde af online undervisning?
”Mit vigtigste råd er, at man som underviser skal afprøve forskellige undervisningsformer og ikke kun PowerPoint-styrede aktiviteter, hvor eleverne bliver sendt ud i et breakout room, inden de samles igen. Der skal være noget variation, så vi ikke alle sammen ender som zombier ude bag skærmen. I begyndelsen afleverede eleverne meget på skrift, men det er dialogen, der er vigtig i den her tid. Det er dialogen, der gør, at klassen bibeholder en følelse af sammenhold.”
Hvad gør du for at gøre undervisningen mere varieret?
Først og fremmest er jeg opmærksom på, at der blandt eleverne opstår noget af den small talk, de savner fra den fysiske undervisning. Det kan fx opstå, hvis de har noget tid sammen i det store rum, inden underviseren tjekker ind, eller inden de bliver kaldt tilbage fra et breakout room. Det er vigtigt. På et tidspunkt sendte vi eleverne ud på en fotosafari, og ellers prøver vi at lave faciliterede øvelser, så eleverne bliver aktiveret. Det er ofte nogle store hold, vi har at gøre med, så at inddele dem i mindre grupper, så alle kommer til orde, er en rigtig god idé. Vi har også et ønske om, at vi vil have eleverne til at være fysiske aktive i undervisningen, men det er selvfølgelig ikke uden udfordringer.
Vender vi nogensinde tilbage til ”normal” undervisning?
”Jeg synes, det kan være en god idé, hvis man fremadrettet tænker onlineundervisning ind i skemaet. Der er jo også nogle af eleverne, der trives med det. Måske en dag om ugen kunne være online. Det ville ikke gøre noget.