Gratis opgaver til didaktiske podcasts
Opgavesættene består af en underviservejledning og en elev-opgave, som kan hentes i pdf og evt. printes. Der er opgaver til de 4 podcast-afsnit, som alle starter med, at eleverne skal lytte til det pågældende podcast-afsnit.
Find opgaverne nederst på siden her.
”For det første skal podcastene give eleverne lyst til at læse i grundbogen. For det andet skal podcastene giver eleverne en større forståelse mellem teori og praksis. Og til sidst skal podcastene give eleverne en bedre forståelse for de grundlæggende begreber inden for deres fag.” Siger Karin Eckersberg fra CIU.
Podcastene levendegør stof fra grundbogen. Vi tror på, at podcastmediet kan behandle stof på en anden måde, så det måske er lettere for eleverne at forstå.- Karin Eckersberg
Mere om podcasten
I podcasten "Omsorg i den virkelige verden" undersøger Claus Tronborg Jensen og Carsten Bent Sørensen fra SOSU Syd omsorgsbegrebet nærmere. De taler med fagpersoner fra både skole og praksis og bygger derved bro mellem grundbogens teori, og hvordan den udmøntes i den praktiske pleje.
Forløbet består af fire episoder, der hver især fokuserer på et aspekt af omsorgsbegrebet til SOSU-elever på GF2. Podcasten spiller sammen med indhold i grundbogen: Grundforløb 2, SOSU af Tina Rode Melbye (red), Gyldendal 2017.
Læs mere om podcast-serien >>
Et samspil mellem nyt og traditionelt
I løbet af disse år foregår der en stor digitalisering af undervisningsmidler på stort set alle uddannelser. Men hvorfor egentlig? Tror man ikke på, at de digitalt indfødte elever kan lære noget af en traditionel lærebog? Det spørger vi Karin Eckersberg om:
”Det er nødvendigt at digitalisere undervisningsmidler, fordi vi lever i en digital verden, hvor eleverne skal kunne begå sig. I mange år har der været fokus på, at alting bare skulle digitaliseres. Men sådan er det ikke længere. Nu er der fokus på kvalitet frem for kvantitet. Det handler om at finde ud af, hvad de forskellige mediers forcer er, og hvornår vi skal bruge hvad,” siger Karin Eckersberg.