Spring til hovedindhold

Hop med på foldedillen

De er sjove og personlige, alle børn kan finde ud af at lave dem, og frem for alt er der masser af læring i foldebøger. Det er derfor med god grund, at de er blevet et hit blandt mange lærere.

De er sjove og personlige, alle børn kan finde ud af at lave dem, og frem for alt er der masser af læring i foldebøger. Det er derfor med god grund, at de er blevet et hit blandt mange lærere.

En trappebog til ordforklaringer, en harmonikabog til årstidsbeskrivelser og en magisk bog til refleksion. Foldebøger har et utal af anvendelsesmuligheder og er blevet et kæmpehit i mange skoleklasser.

med god grund, mener Malene Meyer og Carina Kaltoft, der er lærere på Bernadotteskolen i Hellerup. De har selv foldet på livet løs i flere år og deler deres passion dels, når de holder foldebogs-kurser, dels i Facebookgruppen Foldebøger i undervisningen, hvor de har startet en regulær foldedille.

Og så står de bag foreløbig 12 foldeanvisninger og 10 foldebogsskabeloner med tilhørende videoer, som ligger på danskportalen til indskolingen, dansk02.gyldendal.dk.

”Foldebøgerne hjælper eleverne med at kategorisere og overskueliggøre det faglige stof, der arbejdes med, og gør det lettere for dem at fordybe sig i et emne. Samtidig tror vi på at viden lagres bedre, holder længere og nemmere kan kaldes frem, når du har arbejdet med et produkt, som du har haft mellem hænderne,” siger Malene Meyer.


Man smider ikke en foldebog ud

Selv om alle skolebørn i dag ved, hvordan man laver en youtube-video eller sender en snapchat, har Malene Meyer og Carina Kaltoft endnu ikke hørt om børn, der brokker sig, når det farvede papir, saksene, limen og farveblyanterne bliver hevet frem:

”Vi oplever faktisk, at alle børn – både drenge og piger – er glade for at lave foldebøger, og at de er stolte af det færdige produkt. De føler helt tydeligt et ejerskab til foldeproduktet, der langt overgår ejerskabet til fx et kopiark. For selv om det måske er det samme arbejde, eleverne laver i et kladdehæfte eller på et kopiark, tager det sig meget bedre ud, og man vil aldrig smide en foldebog ud,” siger Malene Meyer.

Også lærerne kan blive helt grebet af folderiet. Det oplever Malene Meyer og Carina Kaltoft på deres kurser.

”Mange lærere har lavet den slags i 1980’erne, men så kom it-bølgen, og det har gjort, at flere og flere fysiske produkter er røget ud af skolen. Med foldebøgerne opkvalificerer vi almindelige skoleproduktioner, og lige nu oplever vi generelt, at livet væk fra skærmen er blevet hipt – det er et aktivt valg”.

LÆS OGSÅ: LAD ELEVERNES VIDEN TAGE FORM

Fold med Gyldendal

I skrivende stund er Malene Meyer og Carina Kaltoft ved at lægge sidste hånd på 10 fold, som bliver integreret i eksisterende undervisningsforløb med blandt andet videoinstruktioner og printbare ark. Derudover er de i samarbejde med Gyldendal i gang med at skrive en bog om foldebøger, og hvordan de kan bruges i undervisningen.


Blandt de 12 fold, der findes på dansk0-2.gyldendal.dk, er fx:

•”Husbogen”, som kan bruges til temaer a la "Her bor jeg". Huset er ligeledes oplagt at bruge til miljøbeskrivelser i litteraturarbejdet, ligesom det finder god anvendelse i sprogfagene, hvor det lægger op til træning af præpositioner og lignende.

•”Blomsterbogen”, der er god at bruge, når fænomener eller begreber skal forklares eller illustreres. Fx kan de bruges i arbejdet med årstiderne, diverse kredsløb osv.

•”Den magiske bog”, der er velegnet, når eleverne skal reflektere over ting, emner, tanker etc., der er skjulte. I bogens hemmelige panel kan fx en romankarakters inderste tanker eller hemmeligheder fremgå. Den magiske bog kan også bruges i personkarakteristikken til fysisk at illustrere den indre og ydre beskrivelse.

 

Se også bogen Foldebøger i dansk af Carina Kaltoft og Malene Meyer