Fagbøger først – så Google
Lad eleverne læse trykte fagbøger, før du slipper dem løs på nettet for at gå på jagt efter informationer, lyder anbefalingen fra lærer og konsulent Charlotte Rytter.
Lad eleverne læse trykte fagbøger, før du slipper dem løs på nettet for at gå på jagt efter informationer, lyder anbefalingen fra lærer og konsulent Charlotte Rytter.
Egentlig er det jo nemt nok at google. Man skriver et ord i søgefeltet, og vupti har man adgang til tusindvis af sider med informationer – hvad enten man gerne vil vide noget om fodbold eller faldskærmsudspring.
Men når det drejer sig om særligt de små elever, er det en rigtig dårlig idé at starte med at bruge nettet til at blive klogere på et emne. Det mener Charlotte Rytter, der er dansklærer, konsulent og læremiddelforfatter og blandt andet har skrevet bogen ’Søg på nettet’.
”Selv om nettet virker som det nemmeste, er det ofte også det sværeste. Det kræver rigtig meget basisviden at søge kvalificeret på nettet. Eleverne skal for det første have fundamentet til at kunne skelne mellem, hvad der er sandt, og hvad der ikke er. Dernæst skal de forstå det, der står, og endelig skal de overveje, om det er relevant i forhold til det, de har brug for at vide,” siger Charlotte Rytter, der minder om, at kildekritik er noget, man skal øve sig i, og som tager lang tid at lære.
Passer til målgruppen
Hun anbefaler derfor, at man altid starter med at lade eleverne få noget basal viden fra en fagbog, der er målrettet elevens niveau, før man slipper dem løs på nettet.
”Når du ved noget i forvejen, har du samtidig nogle søgeord, du kan bruge, så din søgning bliver mere præcis,” siger hun og opremser flere fordele ved at starte med fagbøger:
”Bag en analog fagbog er der en redaktør og en fagperson, som har redigeret stoffet, så man ved, at det er sandt, hvad der står, og så det passer til målgruppen både i forhold til sprog og indhold. Bøger er derfor meget mere i øjenhøjde med eleverne.”
”Noget andet er, at den analoge fagbog er stilladseret og sat op på en overskuelig måde, hvor tekst og illustrationer er afgrænset. Det gør den nemmere at læse og forstå i forhold til, hvis de læser på en skærm, hvor der er reklamer, videoer osv., som kan forstyrre læsningen. Man ved ikke så meget om det, men noget tyder også på, at der er en tendens til, at vi kun skimmer tekster på nettet,” siger Charlotte Rytter, der påpeger, at det rejser et andet vigtigt spørgsmål:
”Skal eleverne bare søge informationer, eller vil vi gerne have, at det bliver til viden? Hvis de bare skal søge informationer, kan man godt lade dem gå på nettet – velvidende, at det meste af det, de læser der, glemmer de.”