FVU dansk trin 1-4. Hverdagens dansk
Tre garvede undervisere integrerer dagligdagsemner i nyt læringsunivers til FVU-dansk
Umiddelbart forbinder man ikke traditionel danskundervisning med dagligdagsemner som: lusekure, affaldsindsamling, fars dag eller fodboldgolf, men sådanne emner er præcis, hvad forfatterne Camilla Ek, Mette Rask Bro Bøgh og Leila Al-Zagheer Solgaard integrerer i det dugfriske læringsunivers FVU-dansk trin 1-4. Formålet er at møde kursisterne i øjenhøjde. Vi har talt med de tre forfattere, der står bag læringsuniverset.
Hvad enten du er nyudklækket underviser eller en garvet underviser, kan du inddrage det nye læringsunivers i danskundervisningen på FVU. Som underviser har du muligheden for at tilrettelægge og udplukke de emner eller øvelser, der er relevante for netop dit hold. Læringsuniversets fire niveauopdelte FVU-trin, imødekommer hver især det faglige niveau, den enkelte kursist befinder sig på.
Hvert trin indeholder emner, som har et opgaveunivers tilknyttet. På trin 4 introduceres kursisterne fx til emnet "kønsløs sport." Her lærer de ikke blot om stavning og grammatik, som mange kender det fra danskundervisningen, men også om et emne som transinklusion i sport. Undervisningen veksler altså mellem velkendte danskopgaver og aktuelle samfundsrelevante emner, der danner grobund for opgaver og lærerige dialoger.
”Alle er en del af en familie, mange interesserer sig for sport – det er vinkler som mange kan relatere til.”
Ambitionen har været at lave et læringsunivers i tråd med formålet for FVU, nemlig at relatere opgaver og læring til problematikker og emner, som kursisterne møder i hverdagen eller ser i nyhederne. ”FVU-kursister kommer fra alle dele af verden, så emnerne skal være vedkommende og håndgribelige for mange: Alle er en del af en familie, mange interesserer sig for sport – det er vinkler, som mange kan relatere til,” forklarer Leila om baggrunden for den emnebaserede tilgang. I forlængelse fortsætter Mette: ”I al beskedenhed har vi været ude i afkrogene af, hvad de forskellige emner kan dække over. Samtidigt var idéen at have de samme gennemgående emner på de fire forskellige trin, så materialet kunne bruges på blandede hold med kursister på forskellige niveauer. Dette gør det muligt at tilpasse undervisningen til kursister, der måske ligger mellem to trin, ved at kombinere tekster fra forskellige niveauer efter behov.” Afslutningsvis supplerer Camilla: ”Fleksibilitet er nøgleordet.”
Kursisterne er i sikre hænder med de tre forfattere, der står bag læringsuniverset. Leila og Camilla er begge cand.mag. i lingvistik og Dansk som andetsprog. De har tilsammen over 45 års erfaring indenfor sprogundervisning og har begge undervist på flere sprogskoler og -centre. Mette, der er uddannet lærer med efteruddannelse inden for FVU og ordblindeundervisning, har indgående kendskab til FVU-området, hvor hun har arbejdet de sidste 10 år.
”Det er en stor mundfuld, når man som ny underviser skal starte fra scratch hver gang.”
Det var da også gennem undervisningsgerningen, at de tre fagfolk konstaterede manglen på, og efterspørgslen efter, et undervisningsmateriale, der kunne appliceres på det brede FVU-område. Om behovet for undervisningsmaterialet forklarer Camilla: ”Da jeg selv startede med at undervise på FVU, var der faktisk ikke noget undervisningsmateriale at bruge. Og det er en stor mundfuld, når man som underviser skal starte fra scratch hver gang.” Undervisningsmaterialet skal altså ses som et hjælpemiddel til underviseren, hvor man har mulighed for at plukke og tilrettelægge undervisningen, så det passer til det pågældende hold. Derfor er materialet særdeles velegnet som en støtte for den nyuddannede underviser, idet det giver stor tryghed i klasseundervisningen eller som inspirationskilde under forberedelsen. Derudover fremhæver Leila, hvordan læringsuniversets skrivemodeller støtter kursisterne i at skrive alt fra formelle e-mails til invitationer til arrangementer, sproglige færdigheder som for mange, især tosprogede kursister, kan være uvante. Om skrivemodellerne fortæller Leila: ” Jeg er meget stolt af vores skrivemodeller, som ikke findes i andre materialer målrettet FVU. De giver kursisterne konkrete eksempler at følge, hvilket gør opgaveskrivning lettere. Det er noget, jeg har savnet, og jeg tror, det vil være meget anvendeligt i undervisningen, især til eksamens- og trinprøveopgaver.” Foruden de ovennævnte skrivemodeller kan kursisterne også træne deres læseforståelse, læseteknik, orddannelsesevne mm. gennem diverse artikler. Formålet er at ruste kursisterne til at gebærde sig og navigere i en række forskelligartede tekster, de møder i hverdagen.
Med FVU-dansk trin 1-4 får du og dine kursister adgang til et gennemarbejdet læringsunivers, der sikrer faglig tryghed og støtte, og assisterer dig som underviser, uanset erfaringsniveau og holdsammensætning.