Spring til hovedindhold

Didaktiske podcasts skal hjælpe erhvervsskoleeleverne med læringen

Kan læringspodcasts godt være spændende? Det mener redaktionschef Lissi Hansen, der er involveret i et podcastprojekt, søsat af CIU.

Et uddannelsesprojekt har sat sig for at finde ud af, om didaktiske podcasts kan være vejen frem som læremiddel, når unge på erhvervsuddannelserne skal have ny viden. Lissi Hansen er blevet inviteret med i projektet af Center for IT i undervisningen (CIU), og hun er knyttet til den del af projektet, der udvikler podcasts til eleverne på SOSU-uddannelserne. Projektet tager udgangspunkt i SOSU Syd i Aabenraa.

Tror du på, at podcasts i fremtiden kommer til at være et alternativ til en traditionel lærebog?

”Podcasts skal ikke være et alternativ til lærebøgerne. Bøger og podcasts er bare to forskellige medier, der kan give ny viden. De færreste kan klare sig igennem udelukkende ved at lytte eller se videoer. Lærebogen vil også fremover have sin berettigelse, bl.a. fordi det at læse bøger er en del af den dannelse, man får på en uddannelse. Men når det så er sagt, kan en god, didaktisk podcast give eleverne baggrund for at forstå noget af det stof, der er lidt svært,” siger Lissi Hansen.

Mere om "Den didaktiske podcast"

CIU har i samarbejde med en række erhvervsskoler og forlag søgt regionale midler til at udvikle en række didaktiske podcasts, der præsenterer teoretisk stof på en ny og spændende måde. 
Læs mere om projektet her >

Podcasten er i gang med at blive testet i projektet, hvor elever giver feedback på, hvordan det er at lære via podcast.
Lyt til de 4 podcast her >

Didaktiske podcasts skal være spændende

Mange af eleverne på erhvervsuddannelserne kender nok udmærket til podcastmediet i forvejen. Men hvor de fleste muligvis lytter til nogle af de populære true crime- eller samtalepodcasts, skal de nu til at lytte til læringspodcasts i stedet. Det betyder dog ikke, at de nye, didaktiske podcasts ikke er spændende for eleverne at lytte til. 

”Der er flere, der allerede beskæftiger sig med at lave læringspodcasts, men nogle af dem er simpelthen så kedelige,” siger Lissi Hansen og fortsætter:

”Hvis jeg hopper af efter fem minutter, fordi jeg ikke gider bruge mit liv på det, så gør eleverne det også. Det er vigtigt, vi får lavet nogle didaktiske podcasts, der er lidt federe.”

Det er ikke vigtigt, om det går godt

Nu til et ledende spørgsmål: Hvordan håber du, podcastene vil blive modtaget på erhvervsuddannelserne?

Lissi Hansen slår en latter op.

”Jeg kan godt fornemme, du vil have mig til at sige, at jeg håber, eleverne vil blive glade for podcastene, at de tager godt imod dem, og at de lærer noget af dem. Men det ved jeg ikke, om jeg går med på. Jeg håber egentlig bare på, at hele det her projekt gør os, der laver læremidler til erhvervsskolerne, klogere. For hvis det ikke virker, så går vi jo i gang med noget andet. Det er ikke så vigtigt for mig, at det viser, at det går godt. Bare det viser noget,” siger hun.

Lissi Hansen

STORT PROJEKT UDVIKLER DIDAKTISKE PODCASTS TIL ELEVER PÅ ERHVERVSSKOLERNE

Digitaliseringen skyller gennem uddannelsesområdet, og det er blevet tid til at finde ud af, om podcasts er et brugbart og effektivt læremiddel på erhvervsskolerne. Gyldendal er blevet inviteret med i et podcastprojekt, der er sat i søen af CIU.
Karin Eckersberg

KAN PODCASTS TAGE OVER, HVOR LÆREBOGEN IKKE SLÅR TIL?

Et nyt uddannelsesprojekt har sat sig for at finde ud af, om didaktiske podcasts kan være vejen frem som læremiddel, når unge på erhvervsuddannelserne skal have ny viden. Gyldendal deltager i projektet, der er sat i søen af Center for IT i undervisningen (CIU). Vi har talt med Karin Eckersberg fra CIU om, hvorvidt den traditionelle lærebog og den didaktiske podcast kan sameksistere.