Læring i praksis

Fælles for serien "Læring i praksis" er nøgleordene: Læring af praksis - Læring om praksis - Læring gennem praksis.

Fakta

  • Antal materialer8
  • Klassetrin1. klasse - 10. klasse
Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

8 materialer

Læs litteratur med forståelse
Læs litteratur med forståelse. Guide til en inkluderende undervisningsmetode giver læreren en grundig indføring i modellerende og stilladserende undervisning i fem læseforståelsesstrategier, som er særligt velegnede til læsning af litterære tekster. Ved at tilegne sig de fem læseforståelsesstrategier får alle elever i overbygningen mulighed for at deltage ligeværdigt i klassens litteraturarbejde. I materialets time for time-vejledning anvendes strategierne på en række korte, men komplekse litterære tekster af blandt andre Naja Marie Aidt, Jesper Wung-Sung, Josefine Ottesen og Bent Haller. Afslutningsvis arbejder eleverne med to hele noveller af Helle Helle og Pia Juul. Læs litteratur med forståelse bygger på et forsknings- og udviklingsarbejde foretaget af bogens forfattere i 2012-2013 med det formål at øge forståelsen af litterære tekster hos elever med læseforståelsesvanskeligheder. Website Til bogen hører et gratis website, laeslitteratur.gyldendal.dk, hvor bogens litterære tekster og arbejdsark findes i digital form til brug for digital læsestøtte. Ønsker du adgang til websitet, skal du blot sende en mail via dette link og udfylde de nødvendige oplysninger. I løbet af 1-2 dage får du ubegrænset adgang til hjemmesiden og dens ressourcer. Privatperson Er du ikke tilknyttet nogen institution, skal du i stedet sende en mail via dette link.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

205,00 kr.

256,25 kr. inkl. moms

+-
Skrivning i fagene
Skrivning i fagene er et tværfagligt kursus i faglig skrivning i natur/teknik, historie og kristendomskundskab. Dansklæreren er tovholder og introducerer og afslutter kurset. De otte forløb i faglig skrivning er delt i fire faser: Aktivering og systematisering af elevernes baggrundsviden og tanker Modellering Understøttende og selvstændige aktiviteter Samtale og refleksion  Eleverne skal skrive for at lære. Gennem skriveproces og skriveprodukt bliver elevernes viden og egne tanker fastholdt. På den måde understøttes læringen. Når eleverne skriver meget, bliver de også bedre til at læse fagenes tekster. Skrivning i fagene er elevbog til At skrive for at lære af Gerd Fredheim.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

102,00 kr.

127,50 kr. inkl. moms

+-
At skrive for at lære
At skrive for at lære – En praksisbog i skrivning sætter fokus på skrivning i alle fagene – med dansklæreren som tovholder. Udgivelsen indeholder mange eksempler på, hvordan skriveproces og skriveprodukt kan understøtte læring, og eleven hjælpes til at bruge skrivning til at fastholde egne tanker og egen viden, dvs. at forstå og tilegne sig faget. Bogen er  en del af serien Læring i praksis og er tænkt som en inspirationsbog til dansklærere, faglærere, læsevejledere, lærerstuderende og andre, der vil vide mere om læring gennem skrivning.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

98,00 kr.

122,50 kr. inkl. moms

+-
Mere læsning i fagene
Mere læsning i fagene tager tråden op fra Læsning i fagene, men kan bruges, selvom eleverne ikke har arbejdet med den første bog. Med elevbogen Mere Læsning i fagene kan et lærerteam sammen sætte fokus på tværfaglig undervisning i læsning i 6.-7. klasse. Teamet planlægger i fællesskab forløbet, som dansklæreren introducerer og afslutter. Med Mere læsning i fagene øger eleverne deres læseforståelsen for bedre at kunne læse for at lære. Eleverne arbejder med at øve sig i at læse elementerne i en fagtekst at vide, hvad de skal gøre før, under og efter læsning at bruge denne viden, når de læser tekster i alle fag Læsning i fagene indeholder et introduktions- og evalueringskapitel til dansk, fagtekster til matematik, til de naturfaglige fag, til kristendomskundskab og til historie/samfundsfag. En kort gratis lærervejledning til Mere Læsning i fagene kan hentes på www.filer.gyldendal.dk   Materialet er udarbejdet af Gerd Fredheim og Marianne Trettenes, der begge holder kurser og arbejder med læsning og læringsstrategier.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

102,00 kr.

127,50 kr. inkl. moms

+-
Læsning i fagene
Med elevbogen Læsning i fagene kan et lærerteam sammen sætte fokus på undervisning i læsning i alle fag på mellemtrinnet. Teamet planlægger sammen forløbet, som dansklæreren introducerer og afslutter. Gerd Fredheim, der er kendt som forfatter og som underviser på kurser i læringsstrategier, er en af forfatterne til Læsning i fagene. Eleverne arbejder med at øge læseforståelsen for bedre at kunne læse for at lære at vide, hvad de skal gøre før, under og efter læsning at bruge denne viden, når de læser tekster i alle fag Læsning i fagene indeholder fagtekster til matematik, natur/teknik og historie foruden to modelleringstekster til dansk.   Læsning i fagene er en elevbog i tilknytning til At læse for at lære. En kort lærervejledning til Læsning i fagene kan hentes på www.filer.gyldendal.dk    

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

102,00 kr.

127,50 kr. inkl. moms

+-
Børnelitteratur i praksis
Børnelitteratur i praksis i serien Læring i praksis. Håndbog til undervisning i børne- og ungdomslitteratur Børnelitteratur i praksis giver læreren et solidt fagligt grundlag for at gennemføre undervisningsfoløb i børne- og ungdomslitteratur. Læreren får konkrete ideer til tekstvalg, elevopgaver og litteratursamtaler. Der er forslag til placering i årsplanen og til evalueringsformer, der passer til mål og undervisningsaktiviteter i alle forløb. BØRNELITTERATUR De valgte tekster repræsenterer både nyere og ældre børne- og ungdomslitteratur og forskellige litterære genrer. PRAKSIS Bogen foreslår konkrete undervisningsforløb med mål og evaluering på alle klassetrin. DIDAKTIK Forfatterne giver bud på fagligt fokus for forløbene og begrundelser for valg af metoder med udgangspunkt i trinmål Bogen er tilrettelagt så læreren kan læse de forskellige afsnit uafhængigt af hinanden Bogen er forsynet med mange litteraturhenvisninger og links  Se bogens første kapitel på www.sebogen.dk  Billedlisten for bogens illustrationer kan hentes på www.filer.gyldendal.dk  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

156,00 kr.

195,00 kr. inkl. moms

+-
Læsevejlederen i funktion
Læsevejlederen i funktion er skrevet af læsekonsulent Kirsten Jakobsen. Bogen formidler læsevejlederes erfaringer med og tanker om deres funktion som læsevejledere.   Læsevejlederen har som udgangspunkt et bredt funktionsområde, men i praksis er der stor forskel på rammerne for den enkelte læsevejleders arbejde. Formålet med Læsevejlederen i funktion er at vise, hvilke rammer læsevejlederen kan fungere indenfor, og at give eksempler fra praksis på udfyldning af rammerne.   Læsevejlederen i funktion giver mulighed for refleksion over, hvordan læsevejlederens fokus på sammenhæng mellem læseundervisning og læselæring læseindsats for alle elever på tværs af fagene udviklingen af skolens læsepolitik i praksis kan udspille sig konstruktivt i samarbejdet med kolleger, elever og ledelse.    Med sine mange praksiseksempler er bogens formål at beskrive de overvejelser læsevejledere har gjort sig – både i forbindelse med gode og mindre gode samarbejdsforløb.   Læsevejlederen i funktion indgår i serien Læring i praksis. Fælles for serien er læring gennem, om og af praksis. I serien indgår også Gerd Fredheims bog At læse for at lære, som kan bruges i fag- og tværfaglige teams.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

129,00 kr.

161,25 kr. inkl. moms

+-
At læse for at lære
At læse for at lære er en overskuelig håndbog i læse- og læringsstrategier, der er tæt forbundet med lærerens praksis. Bogen er skrevet af Gerd Fredheim med forord af Kirsten Jakobsen.   At læse for at lære giver konkrete eksempler på, hvordan læreren i sin hverdag kan bruge læse- og læringsstrategier, når elever skal læse, forstå og lære. Den grundlæggende indføring i de forskellige strategier foregår i faget dansk, og opfølgning og praktisk brug af strategierne indgår i alle fag.   At læse for at lære er til den lærer, der i dagligdagen ønsker en systematisk og konkret tilgang til arbejdet med strategierne. Bogen kan bruges i fag- og tværfaglige teams i hele skoleforløbet. Bogen er også til de lærerstuderende, der ønsker at kende til og kunne formidle relevante læse- og læringsstrategier til deres elever.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

124,00 kr.

155,00 kr. inkl. moms

+-

Vi bruger cookies på gyldendal-uddannelse.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies