Dansk i brug: Kobler dansk og værksted
Dansk i brug taler sammen med værkstederne på FGU. Det er en iBog, der er bygget op omkring principper for ordblindevenlig undervisning. Det betyder bl.a., at bogen aktiverer eleverne og tager hånd om de læsesvage. Og så er det en iBog, der gør dansk sjovt og brugbart. Vi har talt med Anne Andersson Boysen, der er forfatter til iBogen.
Anne Andersson Boysen har en baggrund i analytisk journalistik og er uddannet ordblindeunderviser. Som tidligere underviser på FGU og som nuværende ordblindelærer på HF & VUC arbejder hun dagligt med den målgruppe, der har hendes særlige interesse, nemlig elever med læsevanskeligheder og elever, der kæmper med forskellige faglige og personlige udfordringer. “Jeg er meget optaget af, hvordan jeg kan tilrettelægge en undervisning, som får alle elever med. Der er jo elever på FGU, som er rigtig kvikke, men som ikke altid kender koderne for det akademiske sprog,” fortæller Anne, og tilføjer: “Det er dét, som denne iBog skal bidrage til.”.
De gennemgående principper i bogen
Læsestrategier og noteteknik er to principper, der har været vigtige for Anne at inkludere i Dansk i brug. “Jeg har forsøgt at indlejre en masse notestrategier hele vejen igennem materialet,” fortæller Anne og fremhæver, at bogen både indeholder mindmaps, tidslinjer og andre konkrete øvelser. ”Ved at integrere notatteknik og læsestrategier i selve iBogen, håber jeg, at det falder eleverne naturligt at bruge teknikkerne, så de bedre kan huske, hvad de læser. Det hjælper de svage,” forklarer Anne. “Men det er heller ikke dårligt for de elever, der er længere fremme. Det er stadig en god læring, som de også kan få en masse ud af,” tilføjer hun.
Anne understreger også vigtigheden af skrivning som en form for tænkning. Hun ønsker, at eleverne skal bruge skrivning som et redskab til at udforske og udvikle deres tanker. Bogen indeholder derfor opgaver og øvelser, der opfordrer eleverne til at skrive og reflektere. Både over, hvad de tænker, og hvad de lærer. “Skrivning er ikke kun en opgave, der skal afleveres. Det er en måde at tænke på. Når eleverne skriver, får de nemlig mulighed for at udforske deres egne tanker og idéer.”
God læring er aktiv læring
Udover læsestrategier og noteteknik forklarer Anne, at Dansk i brug er designet til at hjælpe eleverne med at blive aktive i deres læring. “Det handler om, at eleverne gør noget med de nye begreber og den nye viden, de får. De skal fx ikke bare læse i bogen. "De skal skrive, tænke og quizze med stoffet, for det er sådan, læringen bliver konsolideret”, siger hun.
Anne påpeger, at det er særligt vigtigt med netop FGU-målgruppen. “Rigtig mange elever på FGU har så mange negative læringsoplevelser, at de har meldt sig ud. "De er blevet passive i deres tilgang til læring”, siger hun. Hun forklarer, at materialet er bygget op sådan, at hver gang materialet introducerer et nyt begreb eller ny viden, så bliver eleverne bedt om at gøre noget med det. Det kan fx være at lave en kort skriveøvelse, at tegne en tidslinje, at udfylde et noteskema eller tage en quiz.
På FGU er der både elever, der ønsker at forbedre deres boglige færdigheder og elever, der søger mod de mere praktiske, kreative eller håndværksmæssige fag. "For mange af PGU-eleverne på FGU giver det ikke mening at sidde stille og arbejde med novelleanalyse i dansk. De kan slet ikke se, hvad de skal med det. Men de er nysgerrige på verden, har masser af holdninger og drømmer måske om at starte deres eget firma en dag. Her er det godt at kunne argumentere for sin sag, og at kunne sende en mail, og så skal man vide noget om kommunikation, modtagergrupper og argumentation", siger Anne.
Derfor har materialet også et afsnit med en række opgaver og øvelser, der hjælper elever med at skabe tekster, de kan bruge i deres eget liv. Fx mails, pjecer, videoinstruktioner mm. En del af iBogen er derfor målrettet PGU-eleverne specifikt. Se menupunktet Dansk i værkstedet.
En bog i øjenhøjde
Bogen er også designet til at være inkluderende og tilgængelig. ”Jeg synes, at sproget i mange materialer er for svært for eleverne. Man forklarer abstrakte ord med andre abstrakte ord,” siger Anne og uddyber: “I mange materialer bliver billedsprog forklaret ved, at det er, når noget skal forstås abstrakt eller i overført betydning. Men hvad så, når eleverne ikke ved, hvad abstrakt og overført betydning er? Vi er nødt til at tale til dem i et sprog, de forstår, og så bygge på derfra. Det bygger eleverne op, at de forstår, hvad vi siger til dem.”
Det har også været vigtigt for Anne at lave et materiale, der peger ind i de unges liv. Derfor skal de analysere sange fra deres egne playlister. Og Emil Aarestrups lyriske ”bobler i bækken” får selskab af Red Bull-bobler i reklameanalyse.
”Mit mål med bogen er at give alle elever en hjælpende hånd i dansk, så de kan få en masse små personlige sejre. Eleverne skal føle, at de bliver inviteret ind og få en oplevelse af, at de faktisk kan meget mere, end de tror,” afslutter Anne.