15. september 2021
I dag er det finale-dag for GF1-eleverne. Alle grupper skal vise holdet deres film og have feedback på deres arbejde. Vi glæder os til at se de færdige resultater!
Dagen startede med nogle af de it-udfordringer hvis fravær, vi tidligere har undret mig over. Det var nemlig kun lykkedes for 4 af de 10 grupper at aflevere filmen via LMS-systemet, som læreren havde bedt om. Ikke fordi, de ikke kunne finde ud af, hvordan de skulle gøre, men fordi, der er en øvre grænse for, hvor datatunge filer, der kan afleveres. Ikke en viden vi ville forvente en typisk GF1-elev har. Derimod havde flere grupper udvist kreativitet i forhold til at finde en alternativ løsning. Aflevering via Teams eller Lektionssystemet. Det skal de have ros for!
Det er en fordel for både lærer og elever, at alle afleveringer er samlet i LMS-systemet. Og med et lille trick kan man omgå begrænsningen på filstørrelsen. Heller ikke en viden, man med rimelighed kan forvente den typiske GF1-elev bærer rundt på. Så det var nødvendigt, at læreren delte sit trick. Efterfølgende genaflevering fra flere grupper – nu på rette sted.
Efter hver fremlæggelse fik eleverne feedback af deres undervisere. Både på hygiejne og de teknikker, tilberedningsmetoder, som de havde anvendt, men også på, hvordan speak, tekst, zoom og speed kan medvirke til at højne kvaliteten af en film.
Vi havde en fin dag, hvor vi fik set en række gode og forskellige film. Vi oplevede, at GF1-eleverne gerne engagerer sig i en opgave, men også at der er forskel på, hvor store krav, den enkelte stiller til sit eget arbejde. Eleverne lod sig inspirere af hinandens film, og vi er sikker på, at nogen nok stiller større krav til sig selv næste gang, de skal arbejde med et projekt. Ikke på grund af løftede pegefingre, men fordi det var så tydeligt, at det, der gjorde, at nogle film var lidt bedre, var nogle enkle greb, som alle sagtens selv kan udføre. Hvis de vil bruge tid på det…