SKAB DYGTIGE LÆSERE MED LÆS LØS

Læs løs

Med Gyldendals fri- og letlæsningsserie Læs løs kan eleverne læse på lige præcis det niveau, de befinder sig på. Serien er inddelt i 10 overskuelige niveauer, der sikrer progressionen i elevernes individuelle læseudvikling.


Læseglæden skal spire hos eleverne fra starten. Derfor er bøgerne i Læs løs skrevet af etablerede forfattere og illustreret af anerkendte illustratorer, så eleverne møder høj kvalitet, mens de læser på det niveau, de mestrer.

 

KENDER DU FRILÆSNINGSPORTALEN LÆSLØS.DK?
Over 400 skønlitterære frilæsningsbøger til 0. – 6. klasse.
Se mere og bestil prøveadgang


LÆSNINGEN STARTER HER

Læs løs
■ er fri- og letlæsning til 0.-6. klasse
■ er inddelt i 10 niveauer med en tydelig progression i sværhedsgrad
■ understøtter den individuelle læsning
■ har fokus på at udvikle både elevernes læsefærdigheder og deres læseglæde
■ er skrevet af etablerede forfattere og illustreret af dygtige tegnere
■ har gratis opgaver, som støtter udviklingen af elevernes sprogforståelse
■ har hardcover, så de holder længere.


Læs løs tilbyder bøger til alle elever i 0.-6. klasse gennem hele deres læseudvikling. De første tre niveauer tager udgangspunkt i det lydrette princip – gående fra 100 % lydrette bøger i Læs løs 1 til at inddrage flere og flere lydnære ord på hhv. Læs løs 2 og Læs løs 3. Bøgerne på de tre første niveauer er skrevet af læsevejledere med stor erfaring med at skrive lydret til målgruppen.

Fra Læs løs 4 og frem er handlingen i fokus. Her er det etablerede forfattere og anerkendte illustratorer, som åbner mangfoldige, fiktive verdner for eleverne.

Inddelingen af niveauerne 1-10 skaber en tydelig progression, som er let for eleverne selv at navigere i. På bagsiden af hver bog findes også en tydelig angivelse af bogens let- og lix-tal. De 10 niveauer er desuden inddelt i 4 faser af afkodningsfærdigheder fra begyndende læsning til automatiseret læsning.

 

Gratis opgaver

Der er gratis opgaver til samtlige bøger. Opgaverne er bygget op, så de understøtter elevernes sprogforståelse ved at have fokus på udvidelsen af elevernes ordforråd og ved at stille infererende spørgsmål til bøgernes handling. Opgaverne er udarbejdet af læsepædagoger.