• Grundskole

    Matematikundervisningen skal fortrylle eleverne

    20. december 2018 · af Maja Plesner

    Den måde, elever i dag testes – og til en vis grad undervises – i matematik, skyder alvorligt forbi i forhold til, hvad de skal kunne i fremtidens samfund, mener fremtidsforsker Anne Skare. Hun er fortaler for en matematikundervisning, der først og fremmest handler om at have det sjovt og at forstå matematikken som et universelt sprog.
  • Grundskole

    Vi skal stå mere på tæer for at fange eleverne i dag

    14. december 2018 · af Maja Plesner

    I den nye Boost 4 møder eleverne gennem en række små videoer virkelige engelske børn fra en skole i Manchester. Det gør undervisningen mere autentisk og motiverende, mener Malene Santini, der står bag det nye materiale til 4. klasse.
  • Grundskole

    Hverdagen er fuld af vigtige historier

    05. november 2018 · af Maja Plesner

    Med sin sans for sproglige finesser og finurligheder og en evne til at møde børn og unge der, hvor de er, har Mette Vedsø formået at slå sit navn fast på den børnelitterære scene. Blandt hendes mange udgivelser er to serier til de yngste læsere skrevet til Gyldendals nye Læs løs-serie.
  • Gymnasium

    En grundforløbsbog kan spare forberedelsestid

    02. november 2018 · af Maja Plesner

    Det er på sin vis blevet mere krævende at planlægge grundforløbet i naturvidenskab, fordi tiden er så knap, og man derfor skal være ekstra omhyggelig med at prioritere det stof, eleverne skal gennemgå. Derfor kan en grundforløbsbog være en tidsbesparende håndsrækning.
  • Gymnasium

    Grundforløbet skal være vedkommende

    01. november 2018 · af Maja Plesner

    Det nye korte grundforløb kræver i endnu højere grad end tidligere, at man er omhyggelig med at prioritere det stof, eleverne skal igennem. Hvad skal med, og hvad kan vente? Og hvordan præsenterer man i det hele taget fagene sagligt og fagligt, men også interessant og i overensstemmelse med kravene i læreplaner og vejledninger?
  • Grundskole

    Sådan hænger verden sammen

    13. september 2018 · af Maja Plesner

    Gyldendals nye naturfagssystem til udskolingen, Verdens Naturfag, gør det nemt for eleverne at se og forstå sammenhængene mellem biologi, geografi og fysik/kemi.
  • Grundskole

    PLC: Vejledning i udvikling

    01. august 2018 · af Bodil Nielsen

    PLC-vejledere har forskellige roller og skal i et vist omfang også vejlede forskelligt afhængig af fagområder, når der sker ændringer i folkeskolen. Men mange ændringer er fælles for alle og kræver, at PLC-vejledere tænker mere bredt og overordnet. Læs her konsulent og phd Bodil Nielsens bud på, hvordan det kan gøres . Konsulent og phd Bodil Nielsen sætter her fokus på alt det, der er fælles.
  • Grundskole

    Arbejd med det fælles i det faglige

    01. august 2018 · af Bodil Nielsen

    Alle fag i folkeskolen bidrager til, at eleverne udvikler kompetencer, som skal bruges i mange sammenhænge. Derfor er det en fordel for eleverne at vide, hvordan de kan bruge det, de lærer i ét fag, når de arbejder videre med noget lignende i et andet fag, skriver konsulent og phd. Bodil Nielsen.
  • Grundskole

    Forberedelse til i-prøven: ”Google-generationen” har brug for vejledning

    08. maj 2018 · af Charlotte Rytter

    De unge er rigtig gode til at bruge internettet, men de googler lidt i blinde, mener læremiddelforfatter Charlotte Rytter, der her kommer med en række gode råd til, hvordan man som lærer kan forberede eleverne bedst til iPrøven.
  • Grundskole

    Lad elevernes viden tage form

    19. marts 2018 · af Trine Einspor

    Foldebøger egner sig godt til arbejdet med fagbøger. Man får nemlig lettere overblik over et emne ved at bryde det ned i mindre dele. Det mener de to lærere bag Facebook-siden Foldebøger i undervisningen, som selv har ladet deres elever folde alt fra middelalderens samfundsstruktur til sommerfuglens forvandling.

Vi bruger cookies på gyldendal-uddannelse.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies