• Artikel

    Hjælp til det svære fagsprog

    06. juli 2021 · Ida Weis Jacobsen

    En del elever kæmper med fagsproget på SOSU-uddannelsen. De har svært ved at læse fagtekster og svært ved at bruge fagbegreberne korrekt. Vi har talt med forfatterne til den nye bog SOSU DANSK, der via simple opgaver træner elevernes fagsprog, orddannelse og læsning.
  • Artikel

    FGU-lærers bedste råd til portfolioprøven: ”Bolden skal skydes over til eleverne.”

    15. juni 2021 · Ida Weis Jacobsen

    Læs matematiklæreren Nikolajs bedste råd til et godt forløb med portfolioen. Han slår bl.a. fast, hvor vigtigt det er, at læreren indgår i et tæt samarbejde med eleverne om udviklingen af deres portfolioer.
  • Artikel

    FGU-lærers bedste råd til portfolioprøven: ”De faglige mål skal dækkes”

    11. juni 2021 · Ida Weis Jacobsen

    Efterhånden som hverdagen ser mere og mere ud som før corona, og eleverne er tilbage i klasselokalerne og værkstederne på FGU, begynder også forberedelsen af præsentationsportfolioen. Læs om, hvordan en lærer på FGU gør sig klar til et godt forløb med portfolioen efter sommerferien.
  • Artikel

    Gyldendal og Randers Social- og Sundhedsskole indgår samarbejde om udvikling af materialer

    10. juni 2021 · Ida Weis Jacobsen

    I 2020 blev Randers Social- og Sundhedsskole optaget som officiel UNESCO Verdensmålsskole, og det betyder, at man på skolen arbejder fokuseret med de tre mål Kvalitetsuddannelse, Partnerskaber for Handling og Sundhed og Trivsel. I samarbejde med Gyldendal skal skolen udvikle materialer, der passer til den nye bæredygtighedslinje. Vi har talt med udviklingschef på skolen, René Dybdal, for at høre ham om samarbejdet, og hvorfor det er vigtigt at inkludere verdensmålene i fremtidens SOSU-uddannelser.
  • Artikel

    FGU-lærers bedste råd til portfolioprøven: ”Gør det så simpelt som muligt.”

    01. juni 2021 · Ida Weis Jacobsen

    I år vil man på flere FGU-uddannelser afholde en prøveeksamen for eleverne, nu hvor de rigtige eksamener er aflyst. Eleverne kan derfor alligevel få lov at vise deres præsentationsportfolio frem efter lang tids arbejde. Vi har talt med lærer Christian Bo Boysen fra FGU Syd om at hjælpe eleverne i processen med at udarbejde portfolioen.
  • Artikel

    ”En gang imellem hiver jeg selv Journalteknik frem, fordi jeg heller ikke kan huske alting”

    24. marts 2021 · Ida Weis Jacobsen

    Helle Stenbæk fortæller om bogen Journalteknik, som indeholder gode råd om journalskrivning og forkortelser. Nu har hun skrevet en ny og opdateret udgave, der henvender sig til alle sundhedsfaglige og administrative medarbejdere og indeholder nye afsnit om bl.a. journalføringsansvar og tavshedspligt.
  • Artikel

    ”Her er mit bedste råd til en bedre onlineundervisning.”

    10. marts 2021 · Ida Weis Jacobsen

    Vi har talt med underviser på SOSU H, Sofie Scheibelein, omkring undervisning i en coronatid, fordele og ulemper ved Teams og Zoom samt hendes bedste råd til kollegerne, der ser ind i endnu et halvt år online.
  • Artikel

    ”Vi har ofte alt for høje forventninger til os selv, når vi går ind i en samtale”

    11. februar 2021 · Ida Weis Jacobsen

    Bogen 'Samtaler i praksis' sætter fokus på den nære samtale mellem omsorgspersonale og mennesker, der er udsat for sygdom eller andet traume. Vi har talt med bogens to forfattere, præsterne Maria Baastrup Jørgensen og Jeppe Carsce Nissen, om, at man ikke behøver en akademisk grad for at føre en samtale.
  • Artikel

    Didaktiske podcasts skal hjælpe erhvervsskoleeleverne med læringen

    22. januar 2021 · Ida Weis Jacobsen

    Kan læringspodcasts godt være spændende? Det mener redaktionschef Lissi Hansen, der er involveret i et podcastprojekt, søsat af CIU.
  • Artikel

    Kan podcasts tage over, hvor lærebogen ikke slår til?

    11. januar 2021 · Ida Weis Jacobsen

    Et nyt uddannelsesprojekt har sat sig for at finde ud af, om didaktiske podcasts kan være vejen frem som læremiddel, når unge på erhvervsuddannelserne skal have ny viden. Gyldendal deltager i projektet, der er sat i søen af Center for IT i undervisningen (CIU). Vi har talt med Karin Eckersberg fra CIU om, hvorvidt den traditionelle lærebog og den didaktiske podcast kan sameksistere.