Bogen 'Samtaler i praksis' sætter fokus på den nære samtale mellem omsorgspersonale og mennesker, der er udsat for sygdom eller andet traume. Vi har talt med bogens to forfattere, præsterne Maria Baastrup Jørgensen og Jeppe Carsce Nissen, om, at man ikke behøver en akademisk grad for at føre en samtale.
Et nyt uddannelsesprojekt har sat sig for at finde ud af, om didaktiske podcasts kan være vejen frem som læremiddel, når unge på erhvervsuddannelserne skal have ny viden. Gyldendal deltager i projektet, der er sat i søen af Center for IT i undervisningen (CIU). Vi har talt med Karin Eckersberg fra CIU om, hvorvidt den traditionelle lærebog og den didaktiske podcast kan sameksistere.
Digitaliseringen skyller gennem uddannelsesområdet, og det er blevet tid til at finde ud af, om podcasts er et brugbart og effektivt læremiddel på erhvervsskolerne. Gyldendal er blevet inviteret med i et podcastprojekt, der er sat i søen af CIU.
Mangeårig indehaver af og underviser i Nænsom Nødværge®, Karina Mammen, har skrevet en bog om metoden, der hjælper med at forebygge og håndtere vold på arbejdspladsen. Vi har talt med hende om at give slip på sit hjertebarn og dele det med verden.
Vi har udarbejdet tre gratis opgaver til TV2s dokumentar 'Plejehjemmene bag facaden', som I kan tage fat på i SOSU-undervisningen. Dokumentaren har sendt chokbølger gennem ældreplejen – og landet i det hele taget.
16. april 2020 · Signe Wischmann, Elisabeth Arnbak og Anna Steenberg Gellert
Rundt om ordet henvender sig til elever med sproglige udfordringer, der har behov for støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse. Materialet hjælper eleverne til at forstå ukendte ord i tekster, de møder i skolen.
16. april 2020 · Elisabeth Arnbak, Signe Wischmann og Anna Steenberg Gellert
Ordnøglen henvender sig til elever med sproglige udfordringer, der har behov for støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse. Materialet hjælper eleverne til at forstå ukendte ord i tekster, de møder i skolen.
Basal videnskabsteori har siden 2018, hvor bogen udkom, været must-have for gymnasieelever, der skal til at tage livtag med det komplicerede fag. Men hvad er hemmeligheden bag bogens succes? I denne artikel taler vi med bogens medforfatter Christoffer Boserup Skov om, hvad han mener er bogens største styrker.
Forfatter Louise Scheele Elling ser et behov for, at elever lærer at holde en god tale og være gode lyttere. Hun har en passion for talens kunst og ønsker at hjælpe lærere til at give deres elever de rette værktøjer til at befinde sig godt i en mundtlig situation.