Kom og læs

Nyt læsesystem på vej!

Kom og læs er et nyt læsesystem, som bygger på den nyeste læseforskning. I systemet vægtes meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse højt, og opdagende skrivning indgår som et naturligt element.

At lære at læse skal være sjovt, og det er noget, vi er fælles om!
Derfor er en stor del af den fælles læsning organiseret som korlæsning, ekkolæsning og makkerlæsning, så alle elever kan være med fra start og får den støtte, de har behov for, inden de begiver sig ud i den individuelle læsning. Lydarbejdet er suppleret med masser af legende aktiviteter.

Systemet er skrevet af de erfarne undervisere Louise Rønberg og Trine Gandil – begge lektorer ved Københavns Professionshøjskole – og er udviklet i tæt dialog med kyndige børnehaveklasseledere og lærere.

Kom og læs - vitello

Vitello begynder i skole, og det går ikke stille for sig!

Mød forfatterne bag Kom og læs

Louise Rønberg

Lektor på Københavns Professionshøjskole, uddanner læsevejledere til grundskolen og arbejder med udvikling af læsning og skrivning.

Uddannelse: Cand.mag. i audiologopædi med sidefag i sprogpsykologi og pædagogik og med speciale inden for sproglige forudsætninger for læsning.

Som barn skrev jeg digte og historier og drømte om at blive forfatter. Mine gamle Søren og Mette-læsebøger elskede jeg, og da de slidte eksemplarer med falmede illustrationer fra 1968 skulle kasseres, fik jeg lov at beholde dem. Og jeg har dem endnu!

Jeg kunne i det hele taget godt lide gamle bøger og læste tidligt – også de lange, men også masser af Anders And-blade. Jeg fulgte gerne voksnes boganbefalinger og modtog jævnligt kasser af kasserede bøger fra en bekendts skolebibliotek.

Trine Lykke Gandil

Lektor på Københavns Professionshøjskole, arbejder med udvikling af skriftsprog. Sprognørd, ikke sprogrøgter.

Uddannelse: Cand.mag. i dansk og religion. Min viden om læsning har jeg fra audiologopædi og skrivedidaktik fra retorik på KU.

Min første læsebog fra 1. klasse i dansk var Huset Højbo. Jeg elsker stadig tegningerne og personerne. Jeg læste tidligt og kan ikke huske, hvordan jeg lærte det, eller tiden før jeg kunne. At øve staveord var en sport. I skolen opdagede jeg to ting omkring læsning og skrivning:

1. Nogen er bedre til at læse og stave end andre! (Kunne jeg hjælpe dem?) 
2. Det er en ubetinget fordel at vide noget for at kunne forstå og skrive de fagligt mere avancerede tekster (Kunne de hjælpe mig?)

På en måde går jeg stadig selv i skole. Og lige siden jeg er flyttet ind på arbejdsmarkedet, har jeg interesseret mig for børns, unges og voksnes fortsatte engagement med at lære at læse og skrive på alle niveauer.

Bogstavkort 

Kom og læs indeholder tekster til elevernes egen læsning og højtlæsningstekster til sprogarbejdet.

Sidstnævnte er nyskrevne Vitello-tekster af Kim Fupz Aakeson samt rim og remser af Marianne Iben Hansen.

Til systemet findes 29 bogstavkort, som kan hænges op i klassen.

Kom og læs

Kom og læs, 0. klasse udkommer i januar 2020
Kom og læs, 1. klasse udkommer i januar 2021
Kom og læs, 2. klasse udkommer i januar 2022

Vi bruger cookies på gyldendal-uddannelse.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies