Materialer til læsesvage elever og elever med sproglige udfordringer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed mollis dolor at nisi mattis ornare. Vivamus id sollicitudin magna. Donec pretium gravida vehicula. Sed fermentum, mi eget bibendum tempor, dolor tellus rutrum urna, eu pretium erat diam id ipsum. Maecenas imperdiet, libero non tempus fringilla, magna quam dapibus arcu, id dictum elit augue a nunc. Proin pharetra porttitor lectus, sit amet faucibus tellus consequat et. Mauris velit nunc, posuere nec erat eget, imperdiet blandit ipsum. Cras ornare ut orci eu pellentesque. Aliquam sit amet orci nisl.

 

 

 

 

 

ORDNØGLEN

Ordnøglen har fokus på ordkendskab og ordtilegnelse. Det henvender sig til elever med sproglige udfordringer, der har behov for støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse. I Ordnøglen bruger eleverne morfemstrategien til at forstå ukendte ord i en tekst. Eleverne lærer at dele ord i morfemer og forstå de forskellige orddeles funktion og betydning. Det giver eleverne mulighed for at analysere sig frem til en forståelse af et ukendt ord i en tekst.

RUNDT OM ORDET

Rundt om ordet styrker elevernes ordkendskab og ordtilegnelse. Det er henvendt til elever med behov for særlig støtte til ordtilegnelse og udvikling af læseforståelse. I Rundt om ordet er eleverne på detektivarbejde, når de bruger teksten omkring et ukendt ord til at forstå betydningen af ordet.

TAG ORDET MED DIG

Læseforståelse er i fokus i Tag ordet med dig! Materialet styrker elevernes ordkendskab og forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster. Undervisningen er udviklet og afprøvet i samarbejde mellem forskere, elever og lærere og har vist dokumenteret effekt i en dansk skolekontekst.

LÆSEFLOW

Læseflow er et differentieret læsekursus til elever i 3. klasse, der styrker elevernes flydende læsning og deres læseforståelse. Læseflowbestår af hæfterne Læseflow A, B og C. Klassen deles i tre hold, som arbejder med hver sit hæfte. De tre differentierede hæfter tilgodeser alle elever i en klasse, når der arbejdes med afkodnings- og forståelsesstrategier.

SKUB på tekstforståelsen

SKUB på tekstforståelsen af læsekonsulent Lis Pøhler er et intensivt kursus til de elever på mellemtrinnet, der har brug for særlig støtte i udviklingen af tekstforståelse.De tekster, der anvendes i løbet af kurset er alle informative fagtekster skrevet til formålet. Der er med vilje ingen tematisk sammenhæng mellem teksterne, for elevernes fokus skal ikke være at tilegne sig viden om et specifikt fagområde, men derimod at blive opmærksomme på deres arbejdsmåde, så de kan få et solidt skub i den rigtige retning mod en øget tekstforståelse.

VAKS

VAKS (Vælg AfKodningsStrategi) har til formål at lære dyslektiske elever fem forskellige ordlæsestrategier (Lyd for lyd, Rim, Vokalalarm, Klip og Spion). Eleverne lærer en aktiv målrettet angrebsteknik, hvor de overvejer, hvilken strategi der er mest velegnet til at læse bestemt ordmateriale. På den måde lærer de ikke bare at læse, men også hvordan man læser.