FOKUS PÅ SKRIVNING OG SKRIVEDIDAKTIK
Øget skrivefokus fremmer læselyst og læseforståelse
Du kan læse meget mere om det vidtgående projekt herunder, hvor du ligeledes kan se videoer om skrivedidaktik, forskellige materialer brugt i projektet samt den afsluttende projektrapport.
SkriveSituationer – Situationsbaseret skrivning fra Gyldendal
Skriveforståelse i indskolingen og på mellemtrinnet
Klara Korsgaard, som var projektkonsulent på det førnævnte skrivedidaktiske projekt, har oversat materialet Skriveforståelse 1-3, der sætter fokus på elevernes skrivning og skriveforståelse fra 1.-3. klasse. Materialet retter elevernes opmærksomhed på forståelsen af, at vi skriver på forskellige måder i forskellige sammenhænge.
Materialet består af tre engangshæfter med præcise skriveordrer, der udmunder sig i fem konkrete skrivehandlinger:
- at forestille sig noget
- at beskrive
- at overbevise
- at undersøge
- at reflektere
Skrivning skal være sjovt og vedkomm
SkriveKlar med Gyldendal
SkriveKlar 6
Skriveforløbene i SkriveKlar 6 består af tre underholdende skriveopgaver:
I Godnat og sov godt skal eleverne skrive deres egne godnathistorier.
I Den store klassefest skal eleverne skrive argumenterende og målrettet i forhold til få tilladelse til at afholde en klassefest af skolebestyrelsen, et informationsbrev til forældrene samt en invitation til de øvrige elever.
Den sidste opgave, YouTube for begyndere, skal eleverne skrive formulerende og informerende til det populære website.
Eleverne øver sig i at skrive og formulere forskellige slags tekster, der alle har en personlig eller kulturel relevans for eleverne. Herved bliver skrivningen sjov og vedkommende og samtidig relevant i forhold til at øve sig i forskellige argumentationsmetoder.
SkriveKlar 7
SkriveKlar 7 er ligeledes opbygget af tre skriveforløb:
Mit skæve talent – eleverne skal skrive en underholdende fagtekst med udgangspunkt i egne erfaringer.
Bokseringen, en arena hvor synspunkter kæmper – en skriveøvelse med fokus på argumenterende og debatterende skrivning. Eleverne skal overbevise læseren i en debatblog, og de bedste argumenter vinder.
Velkommen til! – Elevernes skrivning handler her, om at de skal byde nye elever velkommen på deres skole.
SkriveKlar 8
De tre skriveforløb i SkriveKlar 8 er:
Teksten til talen – eleverne skal skrive en personlig tale i underholdende form.
I Praktikanten er elevernes skrivning med et præcist mål for øje – en ansøgning til et praktiksted. Eleverne skal skrive overbevisende og målrettet i denne aktuelle skriveøvelse.
De falske nyheder er en højaktuel skriveøvelse, hvor eleverne skriver oplysende tekster. De skal skrive inden for fænomenet fake news – teksten og argumentationen skal fremstå troværdig og aktuel, men indholdet skal være falskt.