Nye korte undervisningsforløb på samfundsfag-gyldendal.dk stiller skarpt på børns færden på nettet

I samarbejde med Center for Digital Pædagogik har Gyldendal udviklet en artikelrække om børns og unges trivsel på nettet, der er udkommet på portalen samfundsfag.gyldendal.dk. Artiklerne omhandler alt fra digitale fodspor, til fake news, gode mobilvaner og online ekstremisme. Fagsnak har talt med Pernille Ballisager fra CfDP om vigtigheden af digital dannelse.

I dag, hvor vi bruger sammenlagt 2,5 ud af ugens 7 dage på nettet, er digital dannelse hos folkeskoleelever lige så vigtig som den almene dannelse. Men for mange lærere og forældre er børnenes online-liv en gåde. Center for Digital Pædagogik har særligt fokus på børns og unges liv på nettet. De bestyrer flere platforme, hvor de blandt andet rådgiver børn om sikker internetfærdsel samt formidler viden til både forældre og folkeskoler, så de også kan hjælpe børn og unge med at håndtere det digitale liv. 

”På internettet går alting helt vildt hurtigt”, siger Pernille Ballisager.

”Samarbejdet med Gyldendal kom i gang, da forlaget kontaktede min leder Anni Marquard, fordi meget af deres eksisterende materiale om digital dannelse allerede var forældet, og de ønskede at få det opdateret. Det blev så til en række artikler, som man kan arbejde med på forskellige måder i undervisningen. Enten kan læreren gå til materialet, som det er: Eleverne læser artiklerne og arbejder med spørgsmålene, der kalder til refleksion over egen færden på nettet. Man kan også overveje at dele dem ud i grupper, der hver især holder en præsentation om en artikel. Denne tilgang kan også være god for vikarer. Endelig kan man bruge artiklerne som supplement, hvis man i forvejen har materiale, man bruger.”

 

Pernille Ballisager

 

Skrevet til eleverne

På Center for Digital Pædagogik er man ofte i kontakt med børn og unge, der har brug for rådgivning til situationer, de er kommet ud for på nettet, det evigt urolige farvand med skiftende strømme, skjulte hestehuller og spændende dybder. At navigere herigennem kræver, at man altid er opdateret på, hvad der rører sig under overfladen, og det gør CfDP meget ud af; de har fingeren på pulsen, og det kommer til udtryk i materialet.

”På grund af vores virke er vi vant til at skrive til børnene og de unge i et sprog, der er genkendeligt og brugbart for dem. Det er samtidig på grund af dialogen med dem igennem bl.a. vores brevkasse, at vi også hele tiden er opdaterede på, hvad der optager dem på nettet. Man kan være sikker på, at artiklerne er skrevet i et elevhenvendt, letafkodeligt sprog,” siger Pernille Ballisager og fortsætter:

”Der er mange gode grunde til at arbejde med børns og unges færden på nettet, ikke mindst fordi det har en så overvældende stor betydning i deres liv. Vi har hørt fra flere lærere, at de ikke ved, hvor de skal begynde med den digitale dannelse, og vi håber, at de vil finde en stor hjælp i materialet, der først og fremmest er konstrueret ud fra tesen elever til livet.”

Du kan se materialet på samfundsfag.gyldendal.dk her. Har du endnu ikke en brugeradgang, kan du oprette et 30 dages prøvelogin.