H.C. Andersen er svær – men ikke for svær

Selv de yngste elever kan nå langt i arbejdet med at fortolke litteratur, når bare de arbejder sammen og benytter veldokumenterede læseforståelsesstrategier, mener læremiddelforfatter Marianne Skovsted Pedersen.

Man kan da ikke lave et undervisningsmateriale om H.C. Andersen til indskolingen!

Det var den første tanke, der slog ned i Marianne Skovsted Pedersen, da hun blev spurgt, om hun ville skrive en bog om den verdensberømte forfatter til de yngste elever i serien Læs genrer med CL (Cooperative Learning). Hun mente, at forfatterskabet var for svært og for komplekst, og at eleverne derfor burde være ældre, før de blev kastet ud i litterære analyser af hans fortællinger.

”Men lige efter skete der det underlige, at jeg blev kontaktet af en lærer, som spurgte mig, om jeg kunne hjælpe hende med et forløb om netop H.C. Andersen til indskolingen,” fortæller Marianne Skovsted Pedersen, der er pædagogisk konsulent og master i læse- og skrivedidaktik.

Det fik hende til at ændre mening om bogprojektet, og resultatet er bogen Læs H.C. Andersen med CL, som blev rigtig godt modtaget og er på vej i andet oplag.  

”Jeg er virkelig glad for bogen. H.C. Andersens tekster er nok svære, men han siger jo noget til os alle sammen, og børnene forstår det på deres niveau.”

Teksterne understøtter fortællingen
Hvordan har du grebet opgaven an?

”Det var vigtigt for mig, at eleverne fik et godt og grundigt kendskab til H. C. Andersen, hans liv og hans opvækst, og at det blev genspejlet i de tekster, der indgår i materialet,” siger Marianne Skovsted Pedersen og forklarer:

”Klods Hans er fx valgt, fordi der er tale om en tydelig folkeeventyrprofil, og folkeeventyrene var H.C. Andersens indgang til fortællingen, fordi hans far var god til at fortælle folkeeventyr. For at give et indblik i H.C.Andersens samtid er Den lille pige med svovlstikkerne valgt. Her skildres blandt andet forskellen på rig og fattig. I Konen med æggene, der også indgår i materialet, møder børnene H.C. Andersen som lyrisk forfatter. Og sådan understøtter alle teksterne fortællingen om forfatteren. Til sidst skal eleverne selvfølgelig arbejde med papirklip, som H.C. Andersen også beherskede.” 

At CL er rammen om litteraturarbejdet, er det helt rigtige, mener Marianne Skovsted Pedersen:

”Den måde at arbejde på indebærer, at eleverne arbejder sammen om at forstå og fortolke litteratur – det er fantastisk. Samtidig kommer de op af stolen ind imellem, så der også er noget bevægelse.” 

Udover flere bøger står Marianne Skovsted Pedersen bag adskillige undervisningsforløb til Gyldendals danskportal til indskolingen – bl.a. 10 forløb om skrivning. Det nyeste er endnu ikke publiceret.

Marianne Skovsted Pedersen er netop blevet spurgt – og har sagt ja til – at skrive en CL-bog om Katrine Marie Guldagers forfatterskab. Det glæder hun sig til.