Grundskole

Nyt superhelteforløb om etiske dilemmaer

Når man skal undervise i etik i kristendomskundskab, skal man tage udgangspunkt i et univers, som eleverne kender til i forvejen. Det er tanken bag et nyt etikforløb, hvor superhelteuniverset spiller en helt central rolle.

Du tænker sikkert, at Batman, Superman og Spider-Man hører til weekendunderholdningen i børne-tv og biografen. At de tre ikoniske superhelte intet har at gøre i dit klasselokale eller dine elevers lektier. Men sådan skal det ikke være.

På udskolingsportalen religion.gyldendal.dk kan lærere nu finde et nyt og unikt forløb til undervisningen i etik i kristendomskundskab. Det er nemlig ikke tekster om de store, klassiske filosoffer der står øverst på læselisten. Det er til gengæld en spritny tegneserie om Viola, en helt almindelig dansk skoleelev, som får superkræfter og bliver til superheltinden Valkyrien.Om dagen er Viola en helt almindelig dansk skoleeleven, men i sin fritid er hun superheltinden Valkyrien

Det er ikke for sjov, at etikforløbet er koblet op på en superhelt. Det er faktisk meget bevidst, fortæller Christian Hall, der er forlagsredaktør i Kulturfagsredaktionen hos Gyldendal Uddannelse.

”Udgangspunktet er at tage et af de vanskeligste emner og se, hvad der sker med elevernes forståelse, hvis det bringes ind i en sammenhæng, der er kendt for dem i forvejen. Opfattelsen blandt både elever og lærere er, at etik er svært, og undersøgelser viser, at det ofte bliver til en diskussion om hverdagsetik, såsom at det er vigtigt at være en god ven. Det vil vi gerne udfordre med det her forløb og præsenterer  derfor en alternativ måde at formidle etik på”, forklarer han.

 

Superhelte er lig med etik

Ifølge både forlagsredaktøren og de to forfattere bag forløbet står parallellerne mellem superhelteuniverset og etikken da også i kø. Er man som menneske forpligtet til at gøre godt, bare fordi man kan? Må man gøre ondt på nogen for at gøre godt på og for andre? Det er ifølge forløbets forfattere, Lene Rasmussen og Mads Bluhm, bare to problemstillinger fra etikken, der spiller en fremtrædende rolle i superhelteuniverset.

Ifølge Mads Bluhm er det oplagt at bruge superhelteeksemplerne til at diskutere etiske dilemmaer.

”Eksempelvis siger Spider-Mans onkel, at ”with great power comes great responsibility’”, forklarer han med henvisning til, at den nørdede gymnasieelev Peter Parker i første omgang forsøger at tjene penge på sine superkræfter, hvilket får uoverskuelige konsekvenser for hans privatliv.

Lene Rasmussen mener også, at der er rigeligt med eksempler at hente i superheltegenren:

”Vi har beskæftiget os rigtig meget med selvtægt og magt. Hvordan kontrollerer man magt? Det spørgsmål er let at relatere sig til for unge mennesker, når de forestiller sig Superman, der med sine kræfter kan gøre lige hvad han vil, men man kan sætte spørgsmålstegn ved, om han altid gør det rigtige", siger hun og fremhæver også fænomener som hævn, løgn, ansvarsbevidsthed og dilemmaet om at gøre noget ondt for at gøre noget godt.

Sidstnævnte vender begge forfattere hele tiden tilbage til. Bør Batman eksempelvis slå Jokeren ihjel, hvis han derigennem vil redde menneskeliv, som Jokeren ellers ville tage? Parallellen til en af etikkens klassiske problemstillinger, Trolleyproblemet, om den løsslupne sporvogn og arbejderne på skinnerne, er til at få øje på.

”Det er eksempler, man kan bruge til at starte en diskussion om, hvordan vi bør agere som mennesker, fordi eksemplerne er sat på spidsen”, forklarer Lene Rasmussen.

Hun nævner blandt andet fængselsvæsnet, forholdet mellem straf og retfærdighed og magtfordelingslæren som eksempler på temaer, der kan diskuteres med udgangspunkt i superhelteuniverset. Forfatterne understreger, at det nye undervisningsforløb ikke handler om superhelte – det handler om etik. Superhelten Valkyrien er bare den krog, der skal lokke eleverne ind i diskussionen og gøre de abstrakte begreber fra Kant, Bentham eller Montesquieu mere forståelige for eleverne.

Original og specialdesignet historie

I første omgang var planen, at etikforløbet skulle trække på eksisterende superhelte. Sådan endte det ikke. Bag tegneserien om Valkyrien, der i hvert kapitel møder nye etiske dilemmaer, står den anerkendte tegneserieskaber Peter Snejbjerg. Han har tidligere været tilknyttet tegneseriegiganten DC Comics, og da han først begyndte at udvikle historien om Valkyrien, blev der vendt op og ned på materialet, fortæller Lene Rasmussen.

”Det har gjort det bedre, at det er en original historie. Vi har kunnet bøje eksemplerne, så man hurtigt kan sætte sig ind i det. Det giver en umiddelbarhed og en friskhed, eleverne ikke så tit bliver præsenteret for”, lyder det fra Mads Bluhm.

Etikkens placering i faget kristendomskundskab betyder, at der ofte undervises i filosofi og etik sammen med religioner som jødedom og kristendom. Ifølge redaktør Christian Hall betyder placeringen af etik, at det ofte kobles direkte op på religionerne og deres leveregler.

”Etik er tæt knyttet til den religiøse dimension i faget, og de fleste tilgange til etik i skolen sker gennem religionerne. Vi har forsøgt at holde de religiøse konnotationer tilbage. Vores tilgang har været at vende den traditionelle tilgang på hovedet”, forklarer han.

Det er da også først i forløbets afslutning, eleverne for alvor skal forholde sig til religion. Her behandler forløbet temaet om superhelte som frelserfigurer. Ifølge Mads Bluhm er der nemlig mange ligheder mellem Superman og Jesus, blandt andet at begges fædre er fysisk fraværende, og at Superman ligesom Jesus potentielt kan udfylde en messiaslignende rolle.

 

Tiden kalder på etisk bevidsthed

”Hvis eleverne kommer ud efter det her forløb og er blevet lidt mere kritiske kulturforbrugere, så har vi nået noget.

Ifølge både forlagsredaktør og forfattere kan det nye etikforløb give eleverne et helt nyt syn på den verden, der omgiver dem.

”Hvis eleverne kommer ud efter det her forløb og er blevet lidt mere kritiske kulturforbrugere, så har vi nået noget. Vores mål er, at eleverne får et bedre forståelsesapparat, når de støder på forskellige etiske dilemmaer”, lyder det fra Lene Rasmussen.

Formålet er altså ikke i sig selv, at eleverne på et højt taksonomisk niveau skal kunne forholde sig til de finere detaljer i Montesquieus magtfordelingslære, men at de bliver mere bevidste om, hvordan verden er indrettet. Og det mener redaktør Christian Hall, at der er rig mulighed for:

”Jeg mener helt alvorligt, at det her forløb har potentiale til at sætte sig spor i elevernes bevidsthed, som ligger langt ud over både faget og deres tid i folkeskolen. Der er noget i den tid, vi lever i, som måske mere end nogensinde kalder på en etisk bevidsthed”, lyder det fra redaktøren. Han nævner blandt andet klimaforandringerne, migrationsudfordringer, overvågning og øget brug af teknologi som eksempler på temaer, der inkluderer centrale etiske problemstillinger.

Forløbet om de etiske dilemmaer, superheltinden Valkyrien møder på sin vej, er tilgængeligt på religion.gyldendal.dk

Vil du prøve forløbet?

Tryk herunder. Har du ikke adgang til portalen? Bestil 30-dages frit prøvelogin her

Vi bruger cookies på gyldendal-uddannelse.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies