Grundskole

Lad elevernes viden tage form

Foldebøger egner sig godt til arbejdet med fagbøger. Man får nemlig lettere overblik over et emne ved at bryde det ned i mindre dele. Det mener de to lærere bag Facebook-siden Foldebøger i undervisningen, som selv har ladet deres elever folde alt fra middelalderens samfundsstruktur til sommerfuglens forvandling.

Lyden af børnestemmer i leg trænger ind gennem de gamle vinduer. Det er formiddag på Bernadotteskolen i Hellerup, og børnene er til pause. Carina Kaltoft og Malene Meyer, som har været lærere på skolen i mange år, sidder i 4.u.’s klasselokale. På bordet ligger papir i alle farver, sakse, silkebånd og pynte-tape. Der bliver idéudviklet ivrigt over bordet, mens Carina og Malene klipper.

 ”Magtens tredeling. Den foldebog glæder jeg mig til at skulle lave,” siger Malene til spørgsmålet om, hvorvidt foldebøger egner sig særligt til bestemte klassetrin.

”Pointen er jo, at foldebøger kan hjælpe med at internalisere det nye og svære, uanset om man går i 2. eller 8. klasse,” tilføjer Carina.


Kategorier skaber overblik

”Eleverne kan have svært ved at huske detaljerne, når de har læst en fagbog, og detaljerne er ofte vigtige. Hvis man splitter stoffet op i mindre dele – i kategorier, der rummer emnets centrale områder – så bliver det lettere at fastholde detaljerne,” forklarer Malene.

De to erfarne foldere lader ofte eleverne selv overveje, hvilke kategorier emnet egner sig til at blive opdelt i. Andre gange udvælger de selv kategorierne.

”Man har sit emne, og så anbefaler vi, at eleverne eller læreren udvælger en simpel foldebog – det behøves ikke at være besværligt eller vildt,” siger Carina og fortsætter ”Men hvis man skal formidle fire forskellige kategorier, så skal det altså indtænkes i foldebogens form.”

LÆS OGSÅ: HOP MED PÅ FOLDEDILLEN

Skrivningen bliver overskuelig

Det uendelige Word-dokument eller tomme kladdehæfte kan være en stor mundfuld for nogle elever. Det kan derimod virke motiverende at skrivningen er fysisk afgrænset og opdelt i foldebogens forskellige flapper. Det er mere overskueligt at skrive om dele af et emne og kunne se, hvor ”siden” slutter, er de to folderes erfaring. ”Foldebøger kan altid forlænges ved at klistre ekstra sider ind, så de, der har behov for at skrive meget, kan få al den ekstra plads, de har brug for,” siger Carina.

 

Sæt ord på det faglige indhold

”Man kunne sagtens formidle samme stof på en planche eller i en digital præsentation. Men vi mener, at en stor fordel ved foldebøgerne er, at man får lyst til at bladre i hinandens og se, hvordan de andre har grebet opgaven an,” siger Malene. ”Ja, og den er også let tage med hjem og vise frem,” nikker Carina og fortsætter, ”Og når man så skal fortælle om den til sin mor eller far, skal man igen sætte ord på det faglige indhold.”

 

 

 

Se også bogen Foldebøger i dansk af Carina Kaltoft og Malene Meyer

Vi bruger cookies på gyldendal-uddannelse.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies