Stil skarpt på menneskerettighederne i din GF1 undervisning

I et samarbejde Amnesty International Danmark, Serious Games og Astralis har Gyldendal udviklet undervisningsforløb om menneskerettigheder. Find dem i GF1 Omsorg og GF1 Fødevarer.

Forløbene tager afsæt i menneskerettighedsbrud relateret til ytringsfrihed, diskrimination, fake news og hadtale bundet op på demokrati, LGBTI+ og krigen i Ukraine, og kan således bruges som afsæt for at arbejde med en del af målene i fagene Samfund og sundhed og Arbejdspladskultur på GF1.

Book en menneskerettighedsforkæmper i uge 45

Vil du have besøg på din skole?

Du har i uge 45 mulighed for at supplere undervisningen med et besøg af Dominik Kuc, der er polsk menneskerettighedsforkæmper. Han vil fortælle om LGBTI+ situationen i polen og et projekt han har taget initiativ til, hvor elever på gymnasier vurderer deres skole efter, hvor LGBTI+ venlig den er.

Find ud af mere her

Materialet består af to temaer:

Diskrimination: LGBTI+, homofobi og hadtale

  • Menneskerettigheder (et kort læringsforløb (2 timer)
  • Hadtale og diskrimination (et længere læringsforløb (2 dage), inkl.:
  • En række forslag til introduktionsopgaver
  • En række forslag til afrundingsopgaver
  • En række scenariebaserede dilemmaer om diskrimination
  • En alternativ CS:GO (Counter-Strike)-bane, hvor spillerne bliver introduceret til menneskerettigheder i Counter-Strike.

Ytringsfrihed og fake news

  • Fake news (et kort læringsforløb (2 timer)
  • Ytringsfrihed, nyheder eller fake news? (et længere læringsforløb (2 dage), inkl.:
  • En række forslag til introduktionsopgaver
  • En række forslag til afrundingsopgaver
  • En række scenariebaserede dilemmaer om ytringsfrihed og fake news
  • En alternativ CS:GO (Counter-Strike)-bane, hvor spillerne bliver introduceret til menneskerettigheder i Counter-Strike.
  • Materialets dele kan bruges enkeltvis eller i kombination. Dog bør forslagene til introduktions- og afrundingsopgaver bruges sammen med andre dele af materialet.

Forløbene giver mulighed for at arbejde med udvalgte faglige mål for GF1, og skal styrke elevernes lyst og evne til at deltage i handlinger, der forhindrer brud på menneskerettigheder.


I forløbene finder du forskellige spil, videoer og opgaver, så de kan bruges på mange forskellige måder.