Forløbene tager afsæt i menneskerettighedsbrud relateret til ytringsfrihed, diskrimination, fake news og hadtale bundet op på demokrati, LGBTI+ og krigen i Ukraine, og kan således bruges som afsæt for at arbejde med en del af målene i fagene Samfund og sundhed og Arbejdspladskultur på GF1.
Book en menneskerettighedsforkæmper i uge 45
Vil du have besøg på din skole?
Du har i uge 45 mulighed for at supplere undervisningen med et besøg af Dominik Kuc, der er polsk menneskerettighedsforkæmper. Han vil fortælle om LGBTI+ situationen i polen og et projekt han har taget initiativ til, hvor elever på gymnasier vurderer deres skole efter, hvor LGBTI+ venlig den er.
Find ud af mere her
Materialet består af to temaer:
Diskrimination: LGBTI+, homofobi og hadtale
- Menneskerettigheder (et kort læringsforløb (2 timer)
- Hadtale og diskrimination (et længere læringsforløb (2 dage), inkl.:
- En række forslag til introduktionsopgaver
- En række forslag til afrundingsopgaver
- En række scenariebaserede dilemmaer om diskrimination
- En alternativ CS:GO (Counter-Strike)-bane, hvor spillerne bliver introduceret til menneskerettigheder i Counter-Strike.
Ytringsfrihed og fake news
- Fake news (et kort læringsforløb (2 timer)
- Ytringsfrihed, nyheder eller fake news? (et længere læringsforløb (2 dage), inkl.:
- En række forslag til introduktionsopgaver
- En række forslag til afrundingsopgaver
- En række scenariebaserede dilemmaer om ytringsfrihed og fake news
- En alternativ CS:GO (Counter-Strike)-bane, hvor spillerne bliver introduceret til menneskerettigheder i Counter-Strike.
- Materialets dele kan bruges enkeltvis eller i kombination. Dog bør forslagene til introduktions- og afrundingsopgaver bruges sammen med andre dele af materialet.
Forløbene giver mulighed for at arbejde med udvalgte faglige mål for GF1, og skal styrke elevernes lyst og evne til at deltage i handlinger, der forhindrer brud på menneskerettigheder.
I forløbene finder du forskellige spil, videoer og opgaver, så de kan bruges på mange forskellige måder.