Den måde, elever i dag testes – og til en vis grad undervises – i matematik, skyder alvorligt forbi i forhold til, hvad de skal kunne i fremtidens samfund, mener fremtidsforsker Anne Skare. Hun er fortaler for en matematikundervisning, der først og fremmest handler om at have det sjovt og at forstå matematikken som et universelt sprog.
I den nye Boost 4 møder eleverne gennem en række små videoer virkelige engelske børn fra en skole i Manchester. Det gør undervisningen mere autentisk og motiverende, mener Malene Santini, der står bag det nye materiale til 4. klasse.
Med sin sans for sproglige finesser og finurligheder og en evne til at møde børn og unge der, hvor de er, har Mette Vedsø formået at slå sit navn fast på den børnelitterære scene. Blandt hendes mange udgivelser er to serier til de yngste læsere skrevet til Gyldendals nye Læs løs-serie.
Det er på sin vis blevet mere krævende at planlægge grundforløbet i naturvidenskab, fordi tiden er så knap, og man derfor skal være ekstra omhyggelig med at prioritere det stof, eleverne skal gennemgå. Derfor kan en grundforløbsbog være en tidsbesparende håndsrækning.